انواع اقامت اسپانیا

اشتراک گذاری مطلب:

با چه روش‌هایی می‌توان اقامت کشور اسپانیا را اخذ کرد

اسپانیا از کشورهای اروپایی موفق در عرصه‌های مختلف به خصوص گردشگری و اقتصاد به شمار  می‌آید. این امر باعث شده تا متقاضیان بسیاری به دنبال اخذ اقامت این کشور مدرن و پیشرفته باشند. این کشور با آب و هوایی مطلوب، مردمانی خونگرم و با فرهنگ بهترین شرایط را برای مهاجرت و سفر پیش روی افراد قرار داده است. برای اخذ اقامت این کشور راه‌های مختلفی از جمله کار، تحصیل، ازدواج، سرمایه‌گذاری، تمکن مالی و… وجود دارد که هر یک از این روش‌ها شرایط و مدارک خاص خود را  می‌طلبند.‌ در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی انواع اقامت اسپانیا به بررسی هر یک از روش‌های فوق پرداخته و اطلاعات کافی را در این خصوص به شما عزیزان ارائه دهیم.

معرفی انواع مجوز اقامت در اسپانیا

به طور کلی کسانی که شهروند و مقیم اسپانیا محسوب نمی‌شوند بایستی برای زندگی، کار و سرمایه‌گذاری در این کشور دارای مجوز اقامت اعم از کوتاه مدت، موقت و یا دائم باشند.

در ادامه با انواع مجوز اقامت در اسپانیا آشنا خواهید شد.

اقامت کوتاه مدت

شهروندانی که عضو اتحادیه اروپا نیستند  می‌توانند با اخذ ویزای شنگن یا کوتاه مدت به مدت ۹۰ روز اقامت کوتاه مدت در اسپانیا داشته باشند.

اقامت موقت

برای اخذ اقامت طولانی مدت در اسپانیا بایستی ابتدا مجوز اقامت موقت این کشور را دریافت کنید. با اخذ این مجوز  می‌توانید تا مدت یک الی دو سال به صورت قانونی در اسپانیا اقامت داشته باشید. بعد از پایان اعتبار این مجوز  می‌توانید دوباره آن را برای یک الی دو سال تمدید کنید.

اقامت دائم

از مهمترین شرایط اخذ اقامت دائم برای اسپانیا این است که از شهروندان عضو اتحادیه اروپا نبوده و تا مدت ۵ سال به صورت قانونی و مکرر در این کشور زندگی نمایید. بعد از آن موفق به کسب اخذ اقامت دائم خواهید شد که به مدت ۵ سال دارای اعتبار است.

بررسی روش‌های انواع اقامت اسپانیا

روش‌های مختلفی برای کسب انواع اقامت اسپانیا وجود دارد که در ادامه به بررسی هر یک از آنها  می‌پردازیم.

تحصیل

کسب ویزای تحصیلی از ساده‌ترین و رایج‌ترین روش‌های اخذ اقامت اسپانیا به شمار  می‌آید. برای این منظور شما  می‌توانید برای دریافت ویزای دانشجویی دوره‌های مختلف تحصیلی از جمله دوره کارشناسی، دوره کارشناسی ارشد، دوره دکترا و دیگر دوره‌های کوتاه مدت در موسسات معتبر درخواست دهید.

انواع اقامت اسپانیا

برای کسب اقامت تحصیلی دو راه وجود دارد:

  • ارائه درخواست از طریق کنسولگری اسپانیا، که این امر در کشور خود نیز امکان‌پذیر است.
  • با اخذ ویزای توریستی و سفر به اسپانیا می‌توان در مدت ۶۰ روز اقدامات لازم را برای کسب اقامت تحصیلی انجام داد. در زمان ارسال درخواست بایستی برگی از سوابق کیفری، صورتحساب بانکی با حداقل مبلغ ۱۰ هزار یورو و مدارکی دال بر ثبت‌نام فرد در دوره آموزشی مربوطه ارائه شود.

کار

اخذ اقامت اسپانیا از راه کار با توجه به هدف شما متفاوت خواهد بود.

  • چنانچه قصد کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کاری جدید را دارید بایستی ابتدا تاییدیه‌ای از وزارت اقتصاد دریافت کرده و سپس برای کسب ویزا اقدام نمایید. همچنین می‌توانید با ارائه مجوز خوداشتغالی به سفارت اسپانیا برای این امر اقدام کنید.
  • شما می‌توانید با یافتن یک شغل در شرکت اسپانیایی به عنوان کارگر یا کارمند برای اخذ ویزای کار اقدام کنید.

سرمایه‌گذاری

برای کسب اقامت اسپانیا از راه سرمایه‌گذاری نیاز به ویزای طلایی خواهید داشت. شما  می‌توانید با سرمایه‌گذاری و یا خرید ملک در اسپانیا موفق به اخذ این نوع اقامت شوید که جزو اقامت دائم اسپانیا محسوب  می‌شود.

شهروندانی که عضو اتحادیه اروپا نیستند  می‌توانند از طریق اقامت اسپانیا با سرمایه گذاری در املاک اسپانیا که مبلغ آن حداقل ۵۰۰ هزار یورو است سرمایه‌گذاری کرده و اقدام به دریافت این نوع اقامت نمایند.

همچنین  می‌توان با خرید سهام شرکت‌های اسپانیایی به میزان حداقل یک میلیون یورو موفق به کسب اقامت اسپانیا شد.

البته متقاضی بایستی نشان دهد که به عنوان یک سرمایه‌گذار از تمکن مالی لازم حداقل به میزان ۳۰ هزار یورو جهت پرداخت هزینه‌های اقامت خود و خانواده‌اش در این کشور برخوردار است.

علاوه بر این متقاضیان بایستی اقدام به خرید بیمه درمانی تحت پوشش کامل نمایند.

متقاضیانی که بالای ۱۸ سال سن دارند نبایستی دارای سوء پیشینه و یا سابقه کیفری باشند.

شهرهای ایرانی نشین اسپانیا

ازدواج

ازدواج از دیگر راه‌های اخذ اقامت اسپانیا به شمار  می‌آید. در این روش فرد بایستی با یک شهروند عضو اتحادیه اروپا یا تبعه اسپانیایی ازدواج نماید. البته در صورتی که همسر اهل کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا بوده و با استفاده از مجوز اقامت به مدت یک سال در اسپانیا زندگی کرده باشد نیز امکان دریافت اقامت اسپانیا وجود دارد.

الحاق خانواده

الحاق خانواده از دیگر راه‌های کسب اقامت در اسپانیا است. بر اساس آن فردی که شهروند اتحادیه اروپا نبوده، می‌تواند با برخورداری از مجوز اقامت در اسپانیا اقدام به دعوت بستگان خود به این کشور نماید.

البته مجوز اقامت فرد بایستی تمدید شده باشد و دارندگان مجوزهای کمتر از یک سال نمی‌توانند اقدام به دعوت بستگان و الحاق آنها نمایند. همچنین بایستی مدرکی مبنی بر وابسته بودن خویشان از نظر اقتصادی به فرد دعوت کننده ارائه شود. بر اساس این روش اقامت صدور دعوتنامه تنها برای همسر، فرزندان، والدین همسر و فرزندان همسر امکان‌پذیر است.

تمکن مالی

برای دریافت اقامت اسپانیا  می‌توان از راه تمکن مالی نیز اقدام کرد. با استفاده از ویزای تمکن مالی اسپانیا شما  می‌توانید به مدت یک سال در این کشور زندگی کنید. همچنین برای تمدید مجوز اقامت بایستی حداقل ۱۸۳ روز در کشور اسپانیا زندگی کرده و حضور داشته باشید.

انواع اقامت اسپانیا

برای اخذ این نوع ویزا بایستی نامه تمکن مالی را از بانک اخذ کنید که بر اساس آن موجودی حساب بانکی شما باید بیش از ۲۶ هزار یورو باشد. همچنین دارای قرارداد بیمه درمانی از طرف یک شرکت اسپانیایی باشید. در صورتی که تمایل دارید اقامت اسپانیا را دریافت کنید، به شما توصیه می‌کنیم تا مقاله شهرهای ایرانی نشین اسپانیا برای زندگی 2024 را مطالعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت اسپانیا

کلیه متقاضیان که عضو اتحادیه اروپا نیستند برای اخذ اقامت اسپانیا بایستی مدارکی را به شرح زیر ارائه بدهند.

  • ارائه سند مسافرتی یا گذرنامه (صدور سند مربوطه بایستی در ۱۰ سال گذشته صورت گرفته باشد و دارای حداقل سه ماه اعتبار بعد از تاریخ خروج شما از کشور مقصد باشد.)
  • ارائه ویزا
  • ارائه مدرک اقامت که می‌تواند رزرو هتل در کشور اسپانیا باشد.
  • ارائه بلیط رفت و برگشت هواپیما در صورت اقامت کوتاه مدت یا ارائه گواهی سفر به مقصد دیگر
  • ارائه اسناد مربوط به هدف از ورود به اسپانیا که شامل نامه پذیرش دانشگاه، برنامه‌های سفر یا قراردادهای کاری است.
  • بعد از ورود به اسپانیا در طی ۳۰ روز نخست، کلیه افرادی که قصد دارند اقامت بیش از سه ماه در این کشور داشته باشند بایستی درخواست کارت شناسایی دهند.

برای دریافت این کارت شناسایی بایستی مدارک زیر ارائه شوند:

  • پاسپورت
  • عکس رنگی پاسپورت
  • فرم درخواست پر شده
  • مدارک مبنی بر ثبت‌نام پوشش بیمه
  • رسید پرداخت هزینه کارت
  • کارت TIE دارای اعتبار لازم

سخن پایانی

انواع اقامت اسپانیا وجود دارد که با اخذ هر یک شما  می‌توانید به صورت کوتاه مدت، موقت و یا دائم در این کشور به زندگی، تحصیل و یا کار مشغول شوید. در این مقاله با مراحل دریافت اقامت اسپانیا آشنا شدید. در اولین گام بایستی با توجه به هدف و شرایطی که دارید یکی از راه‌های اقامت اسپانیا از جمله تحصیلی، سرمایه‌گذاری، ازدواج، کار، الحاق خانواده و تمکن مالی را انتخاب کنید. پس از آن  می‌توانید با احراز شرایط و تهیه مدارک مورد نیاز موفق به کسب ویزای اسپانیا شده و اقدامات لازم را برای کسب اقامت در این کشور انجام دهید.