هزینه زندگی در یونان

اشتراک گذاری مطلب:

همه چیز در مورد هزینه های زندگی در یونان

یونان سرزمینی زیبا و مملو از سواحل و جزایر شگفت‌انگیز بوده که در قاره اروپا واقع گردیده است. این کشور به واسطه جاذبه‌های گردشگری فراوانی که دارد از نظر اقتصادی رو به رشد بوده و هر ساله مهاجران و سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری را جذب خود می‌کند. پایین بودن هزینه زندگی در یونان باعث شده تا شاهد افزایش روزافزون متقاضیان مهاجرت به این کشور باشیم. زندگی در کشوری اسطوره‌ای با جاذبه‌هایی مانند آکروپولیس، معبد زئوس، شهر رویایی سانتورینی همراه با آب و هوایی مطلوب و مدیترانه‌ای بسیار لذت‌بخش خواهد بود. برای مهاجرت به یونان بهتر است تا حدودی با هزینه‌های زندگی در این کشور آشنا شده تا با دید بازتری تصمیم بگیرید. بر همین اساس در این مقاله به بررسی هزینه‌های زندگی در یونان پرداخته و اطلاعاتی در خصوص هزینه‌های مسکن، خوراک، پوشاک، حمل و نقل و… ارائه می‌دهیم.

بررسی هزینه‌های زندگی در یونان

در چند سال اخیر درخواست مهاجرت به یونان خصوصاً از سوی متقاضیان ایرانی افزایش یافته است. فرهنگ و تمدن بسیار کهن این کشور در کنار جاذبه‌های گردشگری، امکانات رفاهی، فرهنگ غذایی متنوع،  آب و هوای مناسب و به خصوص هزینه‌های پایین زندگی باعث شده تا یونان به کشوری ایده‌آل برای مهاجرت تبدیل شود. هزینه‌های زندگی در کشور یونان در مقایسه با کشورهایی از جمله آلمان، فرانسه، انگلیس و… بسیار کمتر است. بر اساس آمار رسمی هزینه‌های زندگی در این کشور به نسبت دیگر کشورهای اروپایی ۳۰ درصد و به نسبت ایالات متحده ۲۰ درصد کمتر است.

البته هزینه‌های زندگی با توجه به شهرهای مختلف یونان و موقعیت مکانی آنها نیز متفاوت است. به عنوان مثال هزینه زندگی در روستاها و شهرهای کوچک در مقایسه با شهرهای مطرحی مانند آتن بسیار کمتر خواهد بود. شما می‌توانید با روش اقامت طلایی یونان، همراه با اعضا خانواده خود، به این کشور اروپایی مهاجرت کنید.

بررسی نرخ تورم و قدرت خرید در یونان

طبق تازه‌ترین اطلاعات بیانیه اداره آمار این کشور، نرخ تورم در یونان از میزان ۱۲ درصد در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ به میزان ۲٫۷ درصد در ماه می سال ۲۰۲۳ رسیده است. این کاهش نشان می‌دهد که قیمت انرژی نیز بسیار کاهش یافته است. بر اساس پیش بینی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، کشور یونان در سال‌های آینده همچنان با رشد اقتصادی مثبت همراه خواهد بود.

علاوه بر این تمهیداتی نیز در خصوص کاهش نرخ بیکاری صورت گرفته که در نتیجه آن نرخ بیکاری از میزان ۱۲٫۴ درصد ثبت شده در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۱٫۲ درصد در سال ۲۰۲۳ رسیده است. همچنین این نرخ تا پایان سال ۲۰۲۴ قرار است به میزان ۱۰٫۴ رسیده و همچنان کاهشی باشد.

هزینه زندگی در یونان

اما با کاهش نرخ تورم در یونان چندان افزایشی در قدرت خرید مردم صورت نگرفته و مواد غذایی در این کشور قیمت نسبتا بالایی دارند. بر همین اساس دولت یونان تصمیم دارد در آینده با اجرای برنامه‌های موثری این قیمت‌ها را کاهش دهد.

بررسی حقوق و دستمزدها در یونان

یونان جزو معدود کشورهای اروپایی است که میزان دستمزدها در آنجا پایین است. البته این دستمزدها کفاف هزینه‌ زندگی در یونان را داده و افراد با حقوق متوسط می‌توانند زندگی نسبتا خوبی را در این کشور داشته باشند. میانگین حقوق ماهانه در این کشور حدود ۲۴۳۰ یورو و حداقل آن ۶۲۰ یورو است. میانگین حقوق سالانه نیز در حدود ۲۹۲۰۰ یورو است. به عنوان مثال میانگین حقوق سالانه یک طراح گرافیک در حدود ۱۲۳۱۷ یورو، تحلیلگر مالی در حدود ۱۷۱۵۱ یورو و کپی‌رایتر در حدود ۱۲۷۰۰ یورو است.

هزینه‌های مختلف زندگی در یونان

هزینه‌های زندگی در یونان با توجه به شهر محل اقامت، میزان درآمد فرد و سبک زندگی وی بستگی داشته و متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان تا حدودی از متوسط هزینه‌های مختلف زندگی در یونان مطلع شد.

هزینه زندگی در یونان

بررسی هزینه اجاره ملک در یونان

برای اقامت یونان و سکونت در هر کشوری نیاز به مسکن است که می‌توان آن را خریداری یا اجاره کرد. هزینه اجاره ملک در یونان به صورت ماهانه برای اجاره یک آپارتمان یک خوابه در بیرون از شهر از حدود ۳۵۰ یورو و برای داخل شهر از ۴۱۰ یورو آغاز می‌شود. هزینه خدمات انرژی‌هایی مانند آب و برق نیز ماهانه در حدود ۲۰۹ یورو و برای اینترنت تقریبا ۳۱ یورو است. قیمت خرید ملک نیز برای آپارتمان یک خوابه بیرون از شهر برای هر متر مربع از ۱۷۶۲ یورو شروع می‌شود.

بررسی هزینه‌های خورد و خوراک و پوشاک در یونان

هزینه خورد و خوراک در یونان برای یک وعده غذایی در ارزان‌ترین رستوران‌ها تقریباً ۱۲ یورو بوده که این میزان برای رستوران‌های متوسط تقریباً ۲۲ یورو است. در مک‌دونالد نیز یک وعده غذایی تقریباً ۷ یورو هزینه خواهد داشت. قیمت یک بطری نوشابه در حدود ۱٫۷۶ یورو و یک کاپوچینو در حدود ۳ یورو است. البته اگر به سراغ غذاهای خانگی بروید هزینه‌های خورد و خوراک بسیار کمتری در مقایسه با صرف غذا در رستوران خواهید داشت. همچنین مواد خوراکی وارداتی در مقایسه با مواد خوراکی محلی قیمت بالاتری دارند. البته در کشور یونان بازارهای محلی فراوانی وجود دارند که می‌توانید در میان آنها غذاهای خوشمزه، ارزان و متنوعی را بیابید.

هزینه‌های پوشاک در یونان بسیار مناسب است، البته با توجه به آب و هوای گرم و مدیترانه‌ای این کشور نیاز کمتری به لباس‌های گرم خواهید داشت. فروشگاه‌های پوشاک بسیاری در یونان فعالیت می‌کنند که اغلب آنها عرضه کننده پوشاک در برندهای معروفی از جمله اچ اند ام، زارا، استرادیواریوس، برشکا و… هستند. اما به طور معمول برای خرید یک دست لباس تابستانی در حدود ۳۲ یورو، یک شلوار جین در حدود ۷۰ یورو، یک جفت کفش ویژه دویدن ۷۵ یورو بایستی بپردازید. برای آشنایی بیشتر در خصوص کار در یونان، می‌توانید مقاله مهاجرت به یونان از طریق کار را مطالعه فرمایید.

بررسی هزینه حمل و نقل یونان

هزینه حمل و نقل یونان از دیگر هزینه‌های مهم زندگی در این کشور بوده که با توجه به استفاده افراد از وسایل حمل و نقل متفاوت است. افراد می‌توانند برای جابجایی و حمل و نقل در یونان از سیستم حمل و نقل عمومی یا ماشین‌های شخصی استفاده کنند. البته برای سفر در جزایر مختلف این کشور نیاز به کشتی خواهد بود. برای تهیه بلیط یک طرفه حمل و نقل عمومی در حدود ۱٫۲ یورو، برای هر کیلومتر سواری با تاکسی در حدود یک یورو، برای سفرهای کوتاه مدت با کشتی بین ۵ الی ۲۰ یورو و برای سفرهای طولانی مدت با کشتی بین ۱۵ الی ۴۰ یورو بایستی پرداخت شود.

بررسی هزینه‌های بیمه و درمان در یونان

سیستم سلامت در یونان متشکل از مراقبت‌های سلامتی به صورت خصوصی و بیمه اجتماعی به صورت اجباری است. بر این اساس مهاجران که دارای اقامت دائم یا موقت هستند می‌توانند از خدمات مراقبت‌های سلامت به شکل رایگان استفاده کنند. در بخش‌های خصوصی با توجه به اینکه از تجهیزات پیشرفته‌تری استفاده شده و مدت انتظار برای دریافت خدمات درمانی کوتاه‌تر بوده هزینه‌ها نیز بیشتر است. در یونان حدود ۲۰۰ مرکز مراقبت و حدود ۱۳۰ بیمارستان برای ارائه خدمات درمانی و پزشکی وجود دارد‌ که از معروف‌ترین آنها می‌توان به بیمارستان دانشگاه آهپا، بیمارستان دانشگاه آیگینیتیو، بیمارستان مدیترانه و بیمارستان عمومی کافالونیا اشاره کرد.

هزینه زندگی در یونان

با توجه به اینکه هزینه ویزیت در کلینیک خصوصی حدود ۶۰ الی ۱۵۰ یورو بوده بهتر است برای استفاده از خدمات دارویی و پزشکی حتماً دارای بیمه باشید. هزینه بیمه درمانی سالانه برای هر نفر حدود ۳۰۰ یورو است.

بررسی هزینه‌های تفریح و ورزش در یونان

از دیگر هزینه‌های زندگی در یونان می‌توان به هزینه‌های تفریح و ورزش اشاره کرد. با توجه به ساحلی بودن اغلب شهرهای یونان می‌توانید در سواحل آن به پیاده روی بپردازید که تفریحی رایگان محسوب می‌شود. علاوه بر این بازدید از بسیاری اماکن تاریخی و باستانی یونان رایگان بوده و هزینه‌ای به دنبال ندارد. البته برای مراجعه به موزه‌ها بایستی بلیط تهیه کنید که با توجه به نوع موزه هزینه آن از ۱۰ الی ۲۵ یورو متفاوت است. در این کشور همچنین سالن‌ها و تجهیزات ورزشی مختلفی وجود دارد که افراد می‌توانند با توجه به علاقه خود در ورزش‌هایی مانند بسکتبال، فوتبال، هندبال، دو میدانی، شنا، قایقرانی، واترپلو و… فعالیت کنند. باشگاه‌های بدنسازی به طور متوسط ماهانه در حدود ۳۸ یورو از مراجعان خود دریافت می‌کنند. همچنین هزینه اجاره زمین تنیس در حدود یک ساعت تقریبا ۱۹ یورو خواهد بود.

هزینه‌های تحصیل در کشور یونان

سیستم آموزشی کشور یونان شامل گروه تحصیلی ابتدایی، گروه تحصیلی متوسطه و عالی بوده که تحصیل در مقاطع متوسطه، ابتدایی و پیش دبستانی اجباری است. هزینه ماهانه پیش دبستانی یا مهد کودک برای هر کودک در حدود ۳۵۰ یورو بوده و هزینه سالانه برای مدارس ابتدایی بین‌المللی در حدود ۷۵۰۰ یورو است.

هزینه زندگی در یونان

دانشجویان یونانی و دانشجویان اتحادیه اروپا برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. اما سایر دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دوره کارشناسی بایستی سالانه در حدود ۱۵۰۰ یورو و برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در حدود ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ یورو بپردازند.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در کشور یونان

هزینه‌های زندگی دانشجویی با توجه به نحوه زندگی افراد و شهر محل تحصیل آن‌ها متفاوت است. به عنوان مثال در شهرهای تسالونیکی و آتن هزینه‌های زندگی دانشجویی به مراتب گران‌تر از شهرهای کوچک خواهد بود. برای پرداخت هزینه‌های ماهانه یک زندگی  دانشجویی ساده در یونان مانند مسکن، غذا، تفریح، بیمه درمانی و… تقریبا بین ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ یورو مورد نیاز است.

هزینه زندگی یک خانواده دو الی چهارنفره در یونان

هزینه‌های ماهانه یک خانواده چهار نفره در یونان به جز اجاره در حدود ۲۵۳۸ یورو بوده و این هزینه‌‌ها برای خانواده دو نفره در حدود ۱۲۰۰ الی ۱۵۰۰ یورو است. البته هزینه‌های فوق با توجه به میزان درآمد خانواده، سبک زندگی و موقعیت مکانی آنها متفاوت خواهد بود. در صورتی که با ریجکتی ویزا از سوی سفارت یونان مواجه شدید، می‌توانید برای اعتراض به ریجکتی ویزا با کارشناسان ما در موسسه حقوقی VIP GROUP در تماس باشید.

سخن پایانی

هزینه زندگی در یونان از مهم‌ترین مواردی است که قبل از مهاجرت بایستی به آن توجه داشته باشید. هزینه‌های مسکن، خوراک، پوشاک، حمل و نقل، درمان، تحصیل، تفریح و… با توجه به فاکتورهای مختلفی از جمله سبک زندگی، میزان دستمزد، موقعیت مکانی و… بستگی داشته و متفاوت است. در صورت ابهام و یا داشتن هرگونه سوالی در خصوص مهاجرت به یونان می‌توانید با کارشناسان مجرب و حرفه‌ای ما در موسسه حقوقی  vipgroupvisa در تماس باشید.