شرایط اقامت اسپانیا

اشتراک گذاری مطلب:

شرایط اخذ اقامت در اسپانیا به چه صورت است؟

اسپانیا به عنوان کشوری که مهاجران زیادی را بدون درگیری های اجتماعی در خود جای داده است، شناخته می شود. عملکرد دولت این کشور در فراهم کردن شرایط زندگی برای مهاجران بسیار عالی به نظر می رسد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد در سراسر دنیا، به دنبال اطلاع از شرایط اقامت اسپانیا برای داشتن یک زندگی خوب هستند. این شرایط را می توانید در این مطلب مطالعه کنید.

زندگی در اسپانیا چطور است؟

اسپانیا کشوری واقع در شبه جزیره ایبری قاره اروپا است که 17 منطقه خود مختار آن را تشکیل می دهند. این مناطق خودمختار باعث پیدایش فرهنگ های مختلف در دل این کشور شده اند؛ بنابراین زندگی در اسپانیا برای مهاجرانی که به فرهنگ و تاریخ دیگر کشورها علاقمند هستند، یک مقصد رؤیایی خواهد بود.

اگر عاشق تابستان هستید، اسپانیا و تابستان طولانی و پر شورش می تواند بهترین مقصد برای شما باشد. مردم این کشور به زبان اسپانیایی صحبت کرده و به خون گرمی شهرت  دارند. اسپانیا پوشیده از مناظر طبیعی منحصر به فرد از کوه ها، سواحل، و پوشش گیاهی زیبا و شگفت انگیز است. در حقیقت بزرگترین مزیت این کشور، طبیعت زیبا و چشم نواز آن است. در ادامه نحوه دریافت اقامت اسپانیا از راه های مختلف را بررسی می کنیم.

راه های اخذ اقامت اسپانیا

شرایط اقامت اسپانیا برای هر نوع ویزا متفاوت است. اگر به هر دلیلی رؤیای مهاجرت به اسپانیا را در سر دارید، با یکی از روش های زیر می توانید به این کشور مهاجرت کنید:

اقامت کاری

برای دریافت اقامت کاری اسپانیا باید از یک کارفرمای اسپانیایی، پیشنهاد کار داشته باشید. این کارفرما باید آگهی خود را 3 ماه در اسپانیا و 3 ماه هم در اتحادیه اروپا منتشر کرده و نیرویی پیدا نکرده باشد. در این صورت شما می توانید به عنوان فردی خارج از اتحادیه، برای دریافت این شغل اقدام کنید. شرایطی که برای دریافت اقامت کاری اسپانیا لازم است عبارتند از:

  • داشتن پیشنهاد کاری
  • تسلط به زبان
  • داشتن تخصص و مهارت در زمینه مورد نظر
  • اصل و کپی پاسپورت
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی پزشکی رسمی
  • سه قطعه عکس پرسنلی که به تازگی گرفته شده
  • شماره ثبت مالی و تامین اجتماعی کارفرمای اسپانیایی
  • فرم پیشنهاد کار که در آن شرایط کار و فرد متقاضی کار ذکر شده
  • توضیح کامل فعالیت شرکت
  • مدارک لازم جهت تعهدات مالی کارفرما

شما همچنین می‌توانید بدون انتقال سرمایه به خاک اسپانیا و از طریق تمکن مالی اسپانیا، موفق به اخذ اقامت این کشور اروپایی شده و به صورت قانونی و آزادانه به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز سفر کنید.

اقامت تحصیلی

یکی دیگر از راه های مهاجرت به اسپانیا، تحصیل در این کشور است. اگرچه دانشگاه های این کشور در مقایسه با کشورهایی مثل آلمان و فرانسه و ایتالیا سطح پایین تری دارند، اما زندگی دانشجویی در اسپانیا راحت و بدون دردسر به نظر می رسد.

شرایط اقامت اسپانیا

دولت اسپانیا سه مدل کمک هزینه تحصیلی در اختیار دانشجویان قرار می دهد. اما از آنجایی که برای دریافت این بورسیه ها رقابت بالایی وجود دارد، باید رزومه قوی از قبل آماده کرده باشید. این رزومه باید شامل موارد زیر باشد:

  • رزومه تحصیلی قوی شامل (تحصیل در یک دانشگاه معتبر در مقطع قبلی، داشتن معدل بالا، داشتن مقاله ISI)
  • برخورداری از مدرک تسلط به انگلیسی یا اسپانیایی
  • انگیزه نامه قوی
  • توصیه نامه از یک استاد معتبر

در صورتی که بتوانید یک بورسیه تحصیلی بگیرید، هزینه تحصیل در اسپانیا برای شما کاهش پیدا خواهد کرد. در نهایت، دوران دانشجویی راحت تری را در این کشور خواهید داشت. به طور کلی، نحوه دریافت اقامت اسپانیا از طریق تحصیل راحت است.

اقامت سرمایه گذاری

یکی دیگر از شرایط اقامت اسپانیا، سرمایه گذاری در این کشور است. اگر به دنبال سرمایه گذاری در این کشور هستید، در یکی از بخش های زیر می توانید سرمایه گذاری کنید:

  • خرید اوراق قرضه دولتی
  • خرید ملک
  • ثبت شرکت

سرمایه گذاری در اسپانیا از طریق گلدن ویزا، به مبلغی حدود 500 هزار یورو نیاز دارد. اما اگر بخواهید یک کارآفرین در خاک اسپانیا باشید، می توانید با 50 هزار یورو هم کسب و کارتان را راه اندازی کنید. البته به شرطی که یک برنامه جدید و جذاب در آستین داشته باشید. دریافت اقامت از طریق خرید ملک در اسپانیا، به روش اقامت طلایی اسپانیا شناخته شده است.

اقامت ازدواج

برای مهاجرت به اسپانیا از طریق ازدواج باید با یک شهروند اسپانیایی ازدواج کنید. برای اینکه ازدواج شما قانونی باشد باید این فرد اقامت دائم آنجا را داشته باشد. در نهایت بعد از گذشت 5 سال از ازدواجتان می توانید برای دریافت اقامت و پاسپورت اقدام کنید.

اقامت تولد

برای گرفتن اقامت اسپانیا از این روش، باید فرزند شما در خاک اسپانیا متولد شود. بعد از تولد هم 6 سال در اسپانیا درس خوانده و تا سن 18 سالگی، مجموعاً 10 سال در اسپانیا زندگی کرده باشد. در این صورت می تواند اقامت اسپانیا را به دست آورد. لازم به ذکر است که این تابعیت تنها برای فرزند است. والدین این فرزندان، تابعیت اسپانیا را نخواهند داشت.

پناهندگی

پناهنده شدن، یکی دیگر از شرایط اخذ اقامت اسپانیا است. در مورد این مورد کمتر صحبت می شود اما برای افرادی که جان آن ها در کشور خودشان در خطر است یا از اقلیت های قوم و جنسی خاص هستند، یکی از بهترین روش ها برای مهاجرت به یک کشور دیگر به حساب می آید.

کشور اسپانیا برای حمایت از پناهندگان، قوانین مناسبی وضع کرده است. از جمله:

  • اجازه کار و اقامت در این کشور
  • به کشور خود بازگردانده نخواهید شد.
  • اجازه خواهید داشت خویشاوندان (همسر و فرزندان) را نزد خود ببرید.
  • بعد از 5 سال تابعیت خواهید گرفت.
  • دسترسی به آموزش، بهداشت، خدمات اجتماعی و…

مدارک لازم برای دریافت اقامت اسپانیا

برای ورود به خاک اسپانیا و سکونت در این کشور، به مدارک زیر نیاز دارید:

  • گذرنامه
  • گواهی تمکن مالی (بر اساس روش مهاجرت متغیر است)
  • مدرک و آدرس قامت
  • بیمه درمانی
  • بلیط رفت و برگشت
  • ویزای شینگن

شرایط اقامت اسپانیا

این مدارک اصلی ترین مدارکی هستند که برای مهاجرت به اسپانیا به آن نیاز دارید. بدیهی است که مدارک بر اساس روش مهاجرتی شما می تواند متغیر باشد.

مراحل دریافت اقامت اسپانیا

حال که می دانید شرایط گرفتن اقامت اسپانیا چطور است، بیایید بررسی کنیم که برای دریافت اقامت، چه مراحلی را باید طی کرد.

مرحله اول

ابتدا باید مشخص کنید که از چه طریقی می خواهید به اسپانیا مهاجرت کنید. برای مهاجرت 7 روش پیش روی شما قرار دارد که هر کدام از آن ها شرایط  و مسیر خود را دارد.

مرحله دوم

بعد از اینکه مشخص کردید از چه راهی می خواهید به اسپانیا مهاجرت کنید، مدارکی که روش مورد نظر نیاز دارد را آماده کنید. به طور مثال، مدارکی که برای اقامت سرمایه گذاری لازم است تفاوت فاحشی با مدارک اقامت تحصیلی دارد.

مرحله سوم

بعد از اینکه مدارک مورد نیاز را آماده کردید، باید وقت سفارت بگیرید و مدارک را به سفارت تحویل دهید. آن ها با بررسی مدارکتان تصمیمی می گیرند به شما ویزا بدهند یا خیر! پس سعی کنید مدارک را کامل و بی نقص تحویل دهید.

مرحله چهارم

معمولاً دو الی سه هفته طول می کشد که ویزای شما صادر شود. در این بین شما وقت دارید برای سفر شگفت انگیزتان آماده شوید!

به طورکلی، پروسه آماده سازی مدارک و صدور ویزا حدوداً 3 الی 6 ماه به طول می انجامد.

هزینه زندگی در اسپانیا

زندگی در اسپانیا نسبت به دیگر کشورهای دنیا، بسیار ارزان تر گزارش می شود. یکی از بهترین شرایط مهاجرت اسپانیا، هزینه مسکن آن است. هزینه مسکن در اسپانیا بسیار مناسب بوده به طوری که مهاجران می توانند به راحتی در میان مردم بومی خانه اجاره کرده یا بخرند.

شرایط اقامت اسپانیا

به طورکلی اگر بتوانید مخارج خود را در اسپانیا مدیریت کنید، ماهانه چیزی حدود 1000 تا 3000 دلار در ماه هزینه زندگی شما خواهد بود.

اسپانیا با مهاجران چطور برخورد می کند؟

13 درصد جمعیت اسپانیا را مهاجران تشکیل می دهند. دولت اسپانیا در برابر مهاجرین سیاست عمل گرایانه و به دور از درگیری اجتماعی اتخاذ کرده است. مردم اسپانیا مردمی خونگرم هستند که به دور از رفتارهای بیگانه هراسی، برخورد مناسبی با مهاجران دارند. 74 درصد مهاجرین ساکن اسپانیا ادعا دارند که در این کشور احساس تبعیض نمی کنند.

از طرف دیگر، هیچ حزب یا جنبشی مبنی بر بیگانه هراسی در این کشور وجود ندارد. همچنین، افراط گرایی اسلامی، شبیه به آن چیزی که در فرانسه، بلژیک و آلمان مشاهده می شود، در اسپانیا دیده نمی‌شود. در نهایت، حتی در روزهای رکود اقتصادی و بیکاری هم، مشاغلی برای مهاجرین وجود دارد. در این مقاله به بررسی شرایط اقامت اسپانیا و انواع روش‌های اقامتی این کشور پرداختیم. در صورتی که می‌خواهید اقامت اسپانیا را دریافت کنید، به شما توصیه می‌کنیم تا مقاله شهرهای ایرانی نشین اسپانیا برای زندگی 2024 را نیز مطالعه فرمایید.