زندگی در یونان

اشتراک گذاری مطلب:

شرایط اقامت و زندگی در یونان

زندگی در یونان به عنوان یک کشور اروپایی، بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است. هر ساله مهاجران بسیاری برای تحصیل، زندگی و کار به این کشور باستانی و بسیار زیبا مهاجرت می‌کنند. علاوه بر این گرفتن اقامت یونان می‌تواند مسیر مهاجرت به کشورهای پیشرفته و بزرگتر اروپایی را نیز هموار کند.

راه‌های گرفتن اقامت یونان از خرید ملک به عنوان بهترین روش گرفته تا خود حمایتی، تحصیل، کار و… را شامل می‌شود. برای مهاجرت به یونان همراه خانواده، همسر، فرزندان و حتی والدین نیز می‌توان از طریق گلدن ویزا یونان اقدام کرد. خبر خوش اینکه برای کسب اقامت این کشور شرط حضور لازم نبوده و از این لحاظ با محدودیتی مواجه نخواهید بود. برای آشنایی بیشتر با شرایط اقامت و زندگی در یونان، مزایا و معایب زندگی در یونان  تا انتهای این مقاله از VIP GROUP با ما همراه باشید.

انتخاب یونان برای مهاجرت و زندگی

اگر شما هم قصد مهاجرت به یونان را دارید بهتر است پیش از آن اطلاعاتی را در خصوص شرایط این کشور کسب نمایید. از گذشته تا به امروز یونان را به عنوان مهد تمدن غرب می‌شناسند، سرزمینی که فلسفه و دموکراسی را اولین بار معرفی و در اروپا گسترش داد. این کشور در محل تلاقی سه قاره آفریقا، اروپا و آسیا واقع شده و دسترسی عالی به کشورهای مختلف دنیا دارد. یونان به واسطه سواحل دل‌انگیز و آسمان همیشه آفتابی، از آب و هوای مدیترانه‌ای و مطلوبی برخوردار است.

زندگی در یونان

همچنین به واسطه کوه‌ها، جنگل‌ها و جزیره‌های فراوانش دارای طبیعتی منحصر به فرد است. به طوری‌که سالانه توریست‌های بسیاری از اقصی نقاط دنیا به این کشور سفر می‌کنند. کشاورزی در یونان با توجه به آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیزی که دارد بسیار پررونق است. از محصولات معروف این کشور می‌توان به روغن زیتون، زعفران و پنیر اشاره کرد. مهاجرت و دریافت اقامت یونان مزایای بسیاری را به دنبال دارد که از جمله آنها سفر آزادانه و دسترسی راحت به کشورهای عضو شینگن است. به طور کلی یونان کشوری است که مسیر را برای گرفتن اقامت اروپا بسیار آسان می‌نماید.

شرایط مهاجرت به کشور یونان

شرایط مهاجرت به کشور یونان و کسب اقامت این کشور با توجه به اهداف و روش مهاجرتی متقاضیان متفاوت است. اما شرایط کلی را می‌توان به شرح زیر نام برد:

  • اخذ مجوز کار در صورت مهاجرت شغلی
  • برخورداری از تمکن مالی لازم جهت تامین هزینه‌های معشیتی (اقامت تمکن مالی یونان یکی از بهترین روش‌ها برای رفتن به این کشور است)
  • دریافت پذیرش از دانشگاه یا موسسات آموزشی معتبر در صورت مهاجرت تحصیلی
  • تسلط به زبان
  • برخورداری از بیمه سلامت

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به کشور یونان

شرایط رفتن به یونان و تهیه مدارک مورد نیاز آن بر اساس روش مهاجرتی اعم از تحصیل، کار، الحاق خانواده و… تعیین می‌شود. اما از مدارک کلی برای مهاجرت و زندگی در یونان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اخذ ویزا که شامل ویزای دانشجویی، توریستی، الحاق خانواده و شغلی است.
  • برخورداری از پاسپورت با حداقل اعتبار ۶ ماهه بعد از ورود به خاک یونان
  • برای اقامت طولانی‌مدت، تحصیل، کار و یا الحاق به خانواده نیاز به اخذ مجوز اقامت این کشور است.
  • برخورداری از تمکن مالی و مدارک اثبات آن که عبارتند از: قراردادهای کاری، صورت‌حساب‌های بانکی و دیگر اسناد مالی
  • مدارک مربوط به بیمه درمانی
  • مدارک مبنی بر تحصیل یا اشتغال در یونان که شامل نامه پذیرش از دانشگاه یا موسسات آموزشی معتبر و قراردادهای کاری است.
  • مدارک مبنی بر عدم سوء سابقه فرد متقاضی

روش‌های مهاجرت به کشور یونان

مهاجرت به کشور یونان و گرفتن اقامت آن از راه‌های مختلفی مانند تحصیل، سرمایه‌گذاری، اقامت توریستی، کار، ازدواج، تولد و پناهندگی امکان‌پذیر است. در میان این روش‌ها خرید ملک و اخذ گلدن ویزای یونان محبوب‌ترین و سریع‌ترین روش مهاجرتی به کشور یونان است. پناهندگی نیز بدترین روش بوده و باعث افزایش مشکلات زندگی در یونان برای ایرانی‌ها می‌گردد.

بررسی مزایا و معایب مهاجرت به کشور یونان

زمانی که قصد مهاجرت و زندگی در کشور یونان را دارید بهتر است مزایا و معایب آن را بررسی کرده و سپس تصمیم خود را قطعی کنید.

بر همین اساس ابتدا به بررسی مزایای مهاجرت و زندگی در این کشور می‌پردازیم:

  • یونان در میان سایر کشورهای اروپایی از نظر هزینه‌های زندگی کشوری ارزان و مقرون به صرفه است.
  • در یونان موارد اجاره بسیار فراوان بوده و متقاضیان می‌توانند آزادی عمل بیشتری را برای انتخاب محل اقامت خود داشته باشند.
  • یونان دارای مردمی خونگرم و شاد بوده و سبک زندگی در این کشور بسیار مطلوب است.
  • یونان دارای امنیت مناسبی نیز است.
  • این کشور به واسطه جزایر و سواحل فراوانی که دارد از اقلیم و آب و هوای مطلوبی برخوردار است.
  • امکانات رفاهی، تفریحی و بهداشتی کشور یونان به طور کلی مناسب و خوب است.

زندگی در یونان

بعد از معرفی مزایای مهاجرت به کشور یونان بهتر است با معایب زندگی در یونان آشنا شوید:

  • هرچند هزینه‌های زندگی در کشور یونان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی کمتر است اما در برخی مناطق توریستی آن هزینه‌ها نسبتا گران هستند.
  • یادگیری زبان یونانی برای متقاضیانی که تمایل به زندگی و اقامت در یونان را دارند، اجباری است.
  • سیستم‌های بهداشت و سلامت این کشور تحت شرایط دیوان سالاری و بروکراسی اداره می‌شود.
  • با توجه به نرخ بالای بیکاری در یونان، پیدا کردن کار در این کشور نسبتا سخت است.

گرفتن پاسپورت یونان

کسب پاسپورت یونان نیازمند گذراندن چندین مرحله بوده که متقاضیان بر اساس قوانین دولت یونان ملزم به رعایت آنها هستند. برای دستیابی به پاسپورت یونان حداقل زمان لازم مدت ۱۰ سال خواهد بود. البته افرادی که به سرمایه‌ گذاری در یونان بپردازند در مدت کوتاه‌تری موفق به دریافت پاسپورت یونان خواهند شد. یادگیری زبان یونانی الزامی است. قانون دو تابعیتی نیز در کشور یونان مورد پذیرش نبوده و فرد بایستی از تابعیت قبلی خود صرف نظر نماید.

قوانین کسب اقامت و تابعیت کشور یونان

برای کسب تابعیت یونان متقاضی بایستی شرایط مورد نیاز برای این امر را احراز نماید. از جمله شرایط عمومی و اولیه برای اخذ پاسپورت و تابعیت یونان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرد متقاضی دارای سن قانونی بالای ۱۸ سال باشد.
  • متقاضی در طی ده سال گذشته نباید دارای محکومیت بوده یا جرمی را مرتکب شده باشد.
  • متقاضی پیش از درخواست بایستی به مدت حداقل ۷ سال متوالی در این کشور اقامت داشته باشد.
  • البته افرادی که دارای شرایط زیر باشند می‌توانند با حداقل برخورداری از سه سال اقامت برای تابعیت اقدام نمایند. (عضو اتحادیه اروپا باشند، با تبعه یونانی ازدواج کرده و دارای فرزند باشند، پناهندگان سیاسی و افرادی که دارای والدین یونانی بوده و حضانت آنها را بر عهده دارند.)
  • متقاضی بایستی تا حدودی به زبان یونانی مسلط باشد.
  • متقاضی بایستی از یک اقامت قانونی در کشور یونان برخوردار باشد.
  • متقاضی بایستی با زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم یونان آشنایی داشته و ادغام شده باشد. (مثلاً ازدواج با یک تبعه یونانی، داشتن ملک در یونان، تحصیل در دانشگاه‌های این کشور و پرداخت مالیات)
  • کسب نمره قبولی در آزمون شهروندی یونان تحت عنوان Panhellenics که سالانه دو بار برگزار می‌شود. علاوه بر این در مصاحبه با مقامات دبیرخانه عمومی شهروندی نیز شرکت نماید.

بررسی سبک و شیوه زندگی در یونان

یونان به واسطه تاریخ، هنر و فرهنگ دیرینه‌ای که دارد از سبک زندگی متنوع و بسیار غنی برخوردار است. تابستان‌های یونان با توجه به آب و هوای مدیترانه‌ای‌اش گرم و خشک بوده و زمستان‌هایی نسبتاً مرطوب و معتدل دارد. با توجه به آب و هوای مطلوب مهاجران می‌توانند یک زندگی جذاب و آرامش‌بخشی را در فضای باز تجربه کنند. همچنین یونان دارای اماکن باستانی، تاریخی و معماری کهن بوده که به جاذبه‌های گردشگری آن افزوده است. به واسطه میراث فرهنگی غنی و روحیه شاد مردم این کشور جشن‌ها، فستیوال‌ها و رویدادهای بسیاری در طی هر ماه برگزار می‌شود.

زندگی در یونان

با توجه به رونق کشاورزی در یونان، غذاها و خوراکی‌های متنوع و تازه‌ای در این سرزمین وجود دارد که از مشهورترین غذاهای آن می‌توان به انواع سالادهای مدیترانه‌ای، موساکا، سوولاکی و… اشاره کرد. با توجه به وجود مناظر کوهستانی، جزایر و خط ساحلی بی‌نظیر، تفریحات و سرگرمی‌های زیادی در یونان وجود دارد که از جمله آنها می‌توان ساحل‌گردی، قایقرانی، شنا و… نام برد. معاشرت با خانواده و پیوندهای خانوادگی در جامعه سنتی و مدرنیته یونان بسیار اهمیت داشته و بخشی ناگسستنی از سبک زندگی این کشور را شامل می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این کشور، می‌توانید مقاله بهترین شهر یونان برای زندگی را مطالعه نمایید.

بررسی مشکلات زندگی در یونان برای ایرانی‌ها

با توجه به اینکه شرایط کسب اقامت و زندگی در کشور یونان در مقایسه با دیگر همسایگان اروپایی خود آسان‌تر و ارزان‌تر است، بسیاری از ایرانیان این کشور را برای مهاجرت و زندگی انتخاب می‌کنند. بر همین اساس بهتر است با برخی مشکلات زندگی در یونان برای ایرانی‌ها بیشتر آشنا شوید تا پیش از تصمیم‌گیری نهایی برای مهاجرت آنها را بررسی نمایید. از جمله این مشکلات می‌توان به آمار بیکاری نسبتا بالا در یونان اشاره کرد. همچنین برای کسب ویزای شغلی نیاز به دریافت پیشنهاد کار از سوی کارفرمای یا شرکت یونانی خواهد بود.  برای زندگی در جوامع محلی یونان و اشتغال به کار بایستی تا حد کافی به زبان یونانی تسلط داشت. تحصیلات در این کشور برای افراد خارجی و غیر عضو اتحادیه اروپا رایگان نیست. امکان رویارویی با کلاهبرداری در زمان خرید و فروش ملک یا فساد مالی در بخش‌های اداری این کشور همواره وجود دارد که از جمله معایب زندگی در یونان به شمار می‌آیند.

سخن پایانی

در این مقاله شرایط اقامت و زندگی در یونان تا حدودی معرفی و مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با برخی مشکلات زندگی در یونان برای ایرانی‌ها نیز آشنا شدید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت، اقامت و زندگی در کشور یونان می‌توانید با کارشناسان مجرب و حرفه‌ای ما در گروه حقوقی VIP GROUP در تماس باشید.