فرهنگ مردم یونان

اشتراک گذاری مطلب:

کشور یونان کجاست؟

شما در مورد فرهنک مردم یونان چه می‌دانید؟ کشور یونان کجاست؟ یونان مهد فیلسوفان و دموکراسی است و جزایر رویایی متعددی دارد. طبیعت بکر و شگفت‌انگیز این منطقه نظر تمامی بیننده‌ها را به خود جلب می‌کند و سالانه افراد زیادی از اقصی نقاط جهان برای بازدید از این کشور به آن‌جا سفر می‌کنند. اخیرا تعداد متقاضیان مهاجرت دائمی به یونان افزایش یافته است و از این رو دولت یونان روش‌های مختلفی را برای اعطا نمودن اقامت به این افراد در نظر گرفته است. اقامت یونان از طریق خرید ملک، یکی از روش‌های مناسب برای اخذ کارت اقامت یونان است که مهاجران خارجی می‌توانند از آن استفاده کنند.

در این مقاله هلدینگ VIP GROUP درباره کشور یونان و شرایط اقامت و زندگی در یونان مطالبی را ارائه داده‌ایم تا پیش از هر اقدامی در خصوص مهاجرت به این کشور، دید کاملی به موقعیت جغرافیایی و شرایط زندگی در یونان داشته باشید. در ادامه متن ما را همراهی فرمایید.

درباره کشور یونان

کشور یونان در جنوب شرقی اروپا و در جنوب شبه جزیره بالکان قرار گرفته است و از آن به عنوان مهد تمدن غرب یاد می‌شود. تعداد زیادی از افراد این کشور را با فلاسفه بزرگ آن، بازی‌های المپیک، تعداد بیشمار جزیره و دریاهای زیبا می‌شناسند. مساحت کشور یونان 131957 کیلومترمربع است و نقطه اتصال سه قاره آفریقا، آسیا و اروپا است.

از سویی دیگر یونان از بخش شمالی با بلغارستان، آلبانی و مقدونیه همسایه است و ترکیه نیز در قسمت شرقی آن واقع شده است و از طریق شهری به نام ادرنه مرز زمینی مشترک با یکدیگر دارند. در بخش جنوبی و شرقی یونان دریای اژه قرار گرفته و دریای یونان هم در قسمت غربی آن است. موقعیت مکانی یونان در ناحیه‌ای کوهستانی است و فقط 28 درصد از زمین‌های آن قابل استفاده برای کشت هستند.

در توسعه یونان محل قرارگیری آن نقش بسزایی داشته است. جزایر یونان یک پنجم مساحت این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. یونان حدودا 1200 تا 6000 جزیره دارد و این جزایر طبق سایزی که دارند شمرده می‌شوند. از بین این تعداد در 166 الی 227 جزیره آن مردم سکونت دارند. تعدادی از این جزایر که در بخش شرقی هستند تنها چند مایل با کشور ترکیه فاصله دارند.

در سالیان دور به جهت خشک بودن مناطق وسیعی از یونان، تعداد زیادی از افراد به گوشه و کنار این کشور نقل مکان کردند و امروزه یونانیان فراوانی در بخش‌های مختلف جهان زندگی می‌کنند.

تاریخچه یونان

یونان سرزمینی با فرهنگ غنی و برپار است و تاریخ آن به دوره‌های برنز، کلاسیک، رومی، بیزانس، دوره عثمانی و جنگ استقلال تقسیم می‌شود. اولین نشانه‌های سکونت در این کشور به دوره پارینه سنگی یعنی به 3000 سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. در حدود 2000 سال قبل از میلاد در یونان دو تمدن برنزی و حجری وجود داشتند. تمدن‌های مینونی، میسنز و سیکلادی نیز از دیگر تمدن‌های مهم در تاریخ یونان هستند.

تاریخ یونان

یونان باستان نقش بسزایی در توسعه یافتن تمکن غرب داشته است. یونان زادگاه تعداد زیادی از هنرمندان، نویسندگان و فیلسوفان بزرگ دنیا است. سقراط، افلاطون و ارسطو تعدادی از فیلسوفان برتر یونان باستان هستند. هومر، سوفوکل و ارسطو هم نویسندگان شناخته شده یونانی بوده و آثار به یاد ماندنی از خود بجای گذاشته‌اند. اگر بخواهیم هنرمندان زبردست یونان را معرفی کنیم، می‌توانیم به میکل آنژ و رافائل اشاره کنیم. تاریخ این کشور بسیار غنی، پربار و دارای فراز و نشیب است. یونان به عنوان مهد تمدن غرب شناخته شده و نقش پررنگی در فرهنگ و تمدن جهان داشته است.

پایتخت یونان

آتن پایتخت کشور یونان است که از نیمه دوم قرن بیستم توسعه و رشد چشمگیری داشته است. آتن شهری 3000 ساله بوده و اسم آن از کلمه یونانی آتنا برگرفته شده است. در سال 2021 میلادی جمعیت این شهر حدودا 225.153.3 نفر بوده که می‌توان گفت حدودا یک سوم جمعیت کشور یونان در شهر آتن و حومه آن سکونت دارند. شایان ذکر است که اولین بازی‌های المپیک در شهر آتن برگزار گردیده است و سالانه تعداد زیادی گردشگر از نقاط مختلف جهان به این شهر باستانی سفر کرده و از مناطق مختلف آن بازدید می‌فرمایند. شما می‌توانید اقامت یونان با تمکن مالی دریافت نمایید و پس از آن به صورت قانونی در شهرهای مختلف این کشور همراه با خانواده خود سکونت داشته باشید.

مهم‌ترین شهرهای یونان

یونان دارای 13 ناحیه مختلف است و شهرها و جزایر شناخته شده فراوانی دارد. شهرهای آتن، سالونیک یا تسالونیک، پاتراس و پیرائوس از معروفت‌ترین و مهم‌ترین شهرهای کشور یونان هستند. معروف‌ترین جزیره یونان که در میان عموم مردم شناخته شدهاست هم کرت نام دارد. شایان ذکر است که برخی از جزایر این کشور مالکین خصوصی دارند و به طور کامل تحت اختیار آن‌ها هستند.

آتن

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، آتن پایتخت یونان است و شهری باستانی با مناظری خارق‌العاده و خیرکننده دارد. آکروپولیس و میدان سینما گما از شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری یونان هستند. فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز بهترین زمان برای سفر به این شهر دیدنی است، چرا که آتن تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد دارد.

 تجربه زندگی در یونان

موزه ملی باستان شناسی یونان، گالری ملی یونان و موزه کیبلر از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند. آتن همواره اقتصاد رو به رشدی داشته و فرصت‌های شغلی فراوانی در آن‌جا مهیا است. بدون شک زندگی در شهر آتن برای مهاجران جذاب خواهد بود.

سالونیک

دومین شهر بزرگ یونان سالونیک است که نام آن به تسالونیکی خواهر اسکندر مقدونی باز می‌گردد. جمعیت این شهر حدودا 800 هزار نفر بوده و موقعیت مکانی آن در شمال یونان است. کلیسای آگیوس دیمیتروس، برج سفید و موزه باستان شناسی از بناهای دیدنی شهر سالونیک هستند. شهر تسالونیک به دلیل داشتن سواحل زیبای فراوان، مورد استقبال گردشگران قرار گرفته و سالانه تعداد زیادی مسافر از آن‌جا دیدن می‌کنند. جشنواره فیلم سالانه و نمایشگاه بین‌المللی از رویدادهای مهمی هستند که در این شهر برگزار می‌شوند. سالونیک پس از شهر آتن، دومین مرکز اقتصادی، فرهنگی، صنعتی و اداری است.

فرهنگ مردم یونان

سالونیک واقع در شمال غربی شبه جزیره بالکان و کرانه خلیج ترمائیک است و شهری تاریخی بوده که قدمت آن به بیش از 3000 سال پیش باز می‌گردد. برخی از آثار تاریخی نظیر کلیسای سنت دیومیتریوس، کلیسای سن پیتر و سنت پل و برج سفید در این شهر بنا شده‌اند. اقامت یونان از طریق تمکن مالی، این امکان را برایتان فراهم می‌کند تا بتوانید در شهر سالونیک کشور یونان، سکونت داشته باشید و در کنار آن هم اجازه سفر به دیگر کشورهای اروپایی به شما داده می‌شود.

پاتراس

سومین شهر بزرگ یونان، پاتراس نام دارد که در غرب این کشور قرار گرفته است. پاتراس در قله کوه پناهایکون واقع شده و حدود 261 هزار نفر جمعیت دارد. در سال 2006 بود که شهر پاتراس به دلیل فرهنگ بومی که داشت به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد. قلعه پاتراس، تئاتر اودیوم و کلیسای آگیوس آندریاس از مکان‌های دیدنی شهر پاتراس هستند.

 تجربه زندگی در یونان

از سویی دیگر این شهر یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری یونان است و نقطه ارتباطی بین ایتالیا و اروپای غربی به حساب می‌آید. در پاتراس سالانه بزرگترین و موفق‌ترین کارناوال گوشتخوار برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان فراوانی از اقصی نقاط جهان به جهت شرکت در این مسابقه به این شهر سفر می‌کنند.

هراکلیون

هراکلیون چهارمین شهر بزرگ یونان است که در استان کرت قرار گرفته است و حدودا 170 هزار نفر جمعیت دارد. این شهر فرهنگ بسیار غنی دارد و سالانه رویدادهای فرهنگی فراوانی نظیر فستیوال‌های موسیقی، تئاتر و رقص در آن برگزار می‌گردد و گردشگران از اقصی نقاط جهان برای بازدید از این مراسم ها به این شهر سفر می‌کنند.

فرهنگ مردم یونان

منطقه باستانی کنوسوس، موزه باستان شناسی هراکلیون و قلعه کولس از دیگر مکان‌های دیدنی این شهر زیبا است.

جمعیت مردم یونان

طبق نتایج به دست آمده از سرشماری که در سال 2019 میلادی انجام گرفت، جمعیت کشور یونان حدودا ده میلیون و هفتصد و بیست هزار نفر است. از این بین 98 درصد جمعیت را افراد یونانی تشکیل می‌دهند. میزان سواد در زنان این کشور 89 درصد و در مردان آن تقریبا 96 درصد است.

امید به زندگی مردم یونان در میان مردان 72 سال و این عدد برای زنان 75 سال است. به جهت کاهش نرخ بارداری و مهاجرت به دیگر کشورها، جمعیت یونان در سال‌های اخیر کاهش یافته است. در سال 2021 نرخ بارداری در این کشور 1.3 فرزند به ازای هر زن بوده است.

دین مردم یونان

دین اغلب یونانیان ارتدوکس است. کلیسای ارتدوکس با وجود آن که قرن‌ها در سلطه عثمانیان بوده است، اما زبان و هویت فرهنگی یونان را حفظ نموده و یک نقطه مهم برای تجمعات و مبارزات استقلال خواهانه مردم این کشور است. اقلیت مذهبی مسلمانان این کشور به جهت مهاجرت سیصد هزار مسلمان به یونان به وجود آمده است که به صورت پراکنده در این کشور زندگی می‌کنند.

جوامع مذهبی کوچکتر دیگر که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد نظیر ارتدکس قدیم، کاتولیک‌ها، پروتستان‌ها و یهودیان است. به طور کلی 97 درصد مردم ارتدکس و 2 درصد هم مسلمان هستند.

درباره کشور یونان

ارتدکس شاخه‌ای از مسیحیت است که شکل‌گیری آن مربوط به دوره قرن چهارم میلادی در امپراطوری روم شرقی است. این مذهب طبق تعالیم انجیل و سنت‌های کلیسای اولیه بنا شده است. دیگر ادیان موجود در یونان به شرح زیر هستند:

  • اسلام: حدودا یک درصد از جمعیت یونان را مسلمانان تشکیل می‌دهند. اغلب این افراد در جزیره کرت سکونت دارند.
  • کاتولیک: حدود 0.7 درصد از مردم یونان کاتولیک هستند. اغلب کاتولیک‌ها در جزایر ایونی زندگی می‌کنند.
  • یهودیت: 0.1 درصد مردم یونان یهودی هستند و در شهر آتن این کشور سکونت دارند.

شایان ذکر است که تقریبا 1 درصد از کل جمعیت یونان از هیچ دینی پیروی نمی‌کنند.

زبان مردم یونان

زبان یونانی، زبان رسمی مردم این کشور است که در تمام کشور و در تمامی مدارس و دانشگاه‌ها از آن استفاده می‌شود. بعضی از مردم یونان هم به زبان ارمنی، ترکی یا مقدونی تسلط دارند و صحبت می‌کنند. شایان ذکر است که به جهت مسافرت تعداد زیادی از اروپاییان به این کشور، در برخی از مناطق آن زبان انگلیسی و فرانسوی نیز رواج دارد.

یونانی زبانی هندواروپایی بوده که متعلق به خانواده زبان‌های یونانی است. حدود 10 میلیون گویش مختلف در این زبان وجود دارد که اغلب آن‌ها در یونان و قبرس سکونت دارند. زبان یونانی به عنوان یک زبان تاریخی شناخته شده است و بیش از 3500 سال قدمت دارد.

این زبان با الفبای یونانی نوشته می‌شود که برگرفته از الفبای فنیقی است. از سویی دیگر ساختاری پیچیده و هجاهای مختلف دارد. زبان یونانی همچنین دارای فرهنگی غنی است و در ادبیات، هنر و موسیقی انعکاس یافته است. به غیر از زبان یونانی دیگر زبان‌ها نظیر انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی هم در این کشور صحبت می‌شود. زبان‌های ذکر شده به عنوان زبان دوم در مدارس و دانشگاه‌های یونان استفاده می‌شود. با اخذ اقامت طلایی اسپانیا شما می‌توانید ابتدا به اسپانیا رفته و پس از آن به طور کاملا قانونی و با همراه داشتن کارت اقامت خود، به خاک یونان وارد شوید.

فرهنگ مردم یونان

فرهنگ مردم یونان بسیار غنی و همراه با آداب و رسوم متنوعی است و همانطور که می‌دانید این کشور مهد فیلسوفان بزرگ بوده و مردم آن به این موضوع می‌بالند. یونانی‌ها با این که جمعیت رو به افزایش است و به سمت صنعتی شدن رفته‌اند، باز هم ارزش‌های سنتی اجتماعی و خانوادگی را حفظ کرده‌اند.

یکی از آداب و رسوم رایج در میان مردمان یونان، دست دادن به یکدیگر در اولین ملاقات است. در صورتی که تجربه زندگی در یونان را داشته باشید، متوجه خواهید شد که مردمان آن تمایل دارند با گردشگران صحبت کنند و سوالاتی در زمینه‌های مختلف از آن‌ها بپرسند. یونانی‌ها اغلب مواقع بسیار خوش‌رو و شوخ طبع هستند و احتمال این که در اولین دیدار نیز با آن‌ها صمیمی شوید بسیار بالاست.

فرهنگ مردم یونان

در یونان سبک‌های غذایی متنوعی وجود دارد. آن‌ها در بیشتر وقت‌ها در غذاهای خود از روغن زیتون استفاده می‌کنند و مواد اولیه آن‌ها تازه و مرغوب است. در کل سبک غذایی سالمی داشته و رژیم غذایی مدیترانه‌ای با توجه به فرهنگ و عادات غذایی آن‌ها پدیدار شده است. غذای ملی یونان موساکا نام دارد. مردم یونانی به طور معمول پس از صرف غذا قهوه میل می‌کنند و این نوشیدنی طرفداران بسیاری دارد. درباره کشور یونان و فرهنگ آن می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • تاریخ و میراث فرهنگی: همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، تاریخ و میراث فرهنگی یونان بسیار غنی است. یونانی‌ها به تاریخ و فرهنگی که دارند می‌بالند و همواره از آن محافظت می‌کنند.
  • موسیقی و رقص: بخش مهمی از فرهنگ یونانی، موسیقی و رقص است. یونانیان علاقه زیادی به آن دارند و در اغلب جشن‌ها و مهمانی‌ها به آن می‌پردازند.
  • غذا: غذا نیز از جایگاه مهمی در فرهنگ یونانی برخوردار است. این افراد از غذاهای سالم و تازه تغذیه می‌کنند و اهمیت بالایی به آشپزی می‌دهند.
  • مهمان‌نوازی: شهرت اصلی یونانی‌ها به مهمان‌نوازی آن‌هاست. این افراد استقبال گرمی از مهمانان می‌کنند و همواره در تلاش هستند تا بهترین امکانات را در اختیار آن‌ها قرار دهند.
  • خانواده: خانواده اهمیت بسیار بالایی در فرهنگ مردم یونان دارد. روابط خانوادگی برای یونانیان بسیار بالاست و همواره در تمامی مسائل از یکدیگر حمایت می‌کنند.

آب و هوای یونان

یونان آب و هوایی گرم و مدیترانه‌ای دارد و تابستان‌های آن گرم و دلپذیر است. در بخش‌های جنوبی هم زمستان‌های معتدل داشته و تعداد زیادی از مسافران که تمایل به بازدید از این کشور دارند، زمستان را برای سفر خود انتخاب می‌کنند. در مناطق کوهستانی و شمالی زمستان‌ها سرد و همراه با بارش برف است. جولای گرم‌ترین ماه یونان است که مصادف با ماه‌های تیر و مرداد ایران است. در برخی از روزهای تابستان در سواحل یونان به دلیل وزش باد، آب و هوای خنکی را تجربه خواهید کرد.

سفر به یونان

یکی از بزرگترین مقاصد مسافرتی برای تمام مردم جهان، کشور یونان است. زندگی در یونان بسیار لذتبخش خواهد بود چرا که مکان‌های دیدنی فراوانی نظیر آکروپولیس (نماد ملی آتن و یونان) و جزیره معروف سانتورینی در این کشور قرار دارد. وجود سواحل زیبا و خیره‌کننده، غذاهای دریایی و جزایر منحصر به فرد، دلیلی دیگری از جذابیت این مکان برای توریستان است.

هزینه های زندگی در یونان در مدت زمانی که به این کشور سفر می‌کنید به نسبت دیگر کشورهای اروپایی بسیار پایین‌تر خواهد بود. استفاده از راهنمای سفر به یونان از اولویت بالایی برخوردار است و شما پیش از هر اقدامی ابتدا باید از شرایط اقامت و زندگی در یونان اطلاعات کافی کسب نمایید.

بهترین زمان سفر به یونان

بهترین زمان سفر به یونان در فصل بهار و پاییز است. در این فصل‌ها آب و هوای یونان معتدل بوده و تعداد نفرات کمتری در آن‌جا حضور دارند. در بهار متوسط دمای هوا بین 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد (59 الی 77 درجه فارنهایت)  است. شما در این فصل شاهد شکوفایی گل‌ها خواهید بود و مناظر طبیعی جلوه‌ای بسیار زیبا پیدا خواهند کرد.

درباره کشور یونان

در پاییز نیز میانگین دمای هوا بین 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد ( 64 تا 77 درجه فارنهایت) است. در این فصل کشاورزان میوه و سبزیجات را برداشت می‌کنند و میانگین هزینه‌ها نیز پایین‌تر خواهد بود. فصل تابستان یعنی از ماه ژوئن تا آگوست گرم‌ترین فصل در این کشور است. متوسط دمای هوا در حدود 25 تا 35 درجه سانتی‌گراد (77 الی 95 درجه فارنهایت) است. در این فصل آمار مسافرت به یونان افزایش یافته و هزینه‌های سفر نیز بیشتر خواهد بود. اگر تمایل دارید بدانید، دیدنی‌ترین مکان‌های یونان کجاست، به شما پیشنهاد می‌دهیم تا مقاله جاهای دیدنی یونان را نیز مطالعه کنید و بیشتر با شهرهای این کشور آشنا شوید.

در پایان

در این مقاله به بررسی شرایط زندگی در یونان، هزینه‌های زندگی و فرهنگ مردم یونان پرداخته‌ایم. یونان کشوری با طبیعت بکر و سواحل و جزایر زیبا و خیره‌کننده است. بهترین شهر یونان برای زندگی آتن پایتخت این کشور است که فرهنگ مردم آن بسیار غنی بوده و شرایط زندگی در آن نیز از همه جهات پایدار و مناسب است.