کار در یونان

اشتراک گذاری مطلب:

مهاجرت به یونان از طریق کار

یونان دارای موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی بوده، چرا که در محل تلاقی سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا قرار گرفته است. یونانی زبان رسمی مردم این کشور بوده و یورو نیز به عنوان پول رسمی آنها شناخته می‌شود.‌ یونان دارای جمعیت تقریبی ۱۱ میلیون نفری بوده و از مساحتی برابر با ۱۳۲ هزار کیلومتر مربع برخوردار است. نیروی کار این کشور در حدود ۴۹۰۰ هزار نفر است که یک پنجم این جمعیت را نیروی کار خارجی تشکیل می‌دهد. با توجه به این آمار می‌توان گفت کار در یونان هدف اغلب مهاجران به این کشور است. در این مقاله قصد داریم به بررسی ویزای کار کشور یونان پرداخته و توضیحاتی در خصوص شرایط کار در یونان، مشاغل مورد نیاز و… را به شما عزیزان ارائه دهیم. چنانچه تمایل به کسب اقامت یونان از طریق کار را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کار در یونان و انواع ویزای آن

افرادی که قصد مهاجرت و گرفتن ویزای کار یونان دارند می‌توانند به دو طریق اقدام نمایند که در ادامه به معرفی و بررسی شرایط هر یک می‌پردازیم:

اخذ ویزای کار یونان از طریق جاب آفر (Job offer)

در ویزای کار از طریق جاب آفر یا پیشنهاد شغلی شخص متقاضی بایستی موفق به دریافت پذیرش کار از سوی کارفرما در کشور یونان گردد. روند آگهی کار در کشور یونان بدین‌صورت است که کارفرما ابتدا موقعیت شغلی مورد نظر را به مدت سه ماه در یونان آگهی می‌کند. در صورت عدم پیدا شدن فرد مناسب، این موقعیت را در اتحادیه اروپا نیز به مدت سه ماه آگهی کرده و چنانچه فرد مناسبی برای احراز موقعیت شغلی یافت نگردید، از آن پس کارفرما اجازه درخواست نیروی کار را از دیگر کشورهای غیر اروپایی خواهد داشت.

ویزای کار یونان از طریق جستجوی کار (Job seeker)

اخذ ویزا از طریق جستجوی کار گزینه دیگری برای متقاضیان مهاجرت به یونان از طریق کار به شمار می‌آید. بر اساس این روش فرد متقاضی می‌تواند در طی اقامت ۶ ماهه در یونان به جستجوی کار مورد نظر خود بپردازد. چنانچه در این مدت موفق به یافتن کار مناسبی شود ویزای اقامت کاری برای وی صادر خواهد شد. در غیر این صورت بایستی به کشور خود برگشته و مراحل اخذ ویزا را دوباره انجام دهد.

ویزای کار یونان و بررسی شرایط آن

به طور کلی متقاضیان کار در یونان که شهروند کشورهای غیر اروپایی و غیر عضو اتحادیه اروپا هستند بایستی دارای ویزای کار باشند. وزارت امور خارجه این کشور به بررسی درخواست‌های ویزای کار پرداخته و با توجه به کار مورد نظر اقدام به صدور ویزای کار متناسب با آن می‌نماید. از جمله شرایط دریافت ویزای کار در کشور یونان می توان به داشتن پاسپورت معتبر، برخورداری از سلامت جسمی و روحی و ارائه مدارکی مبنی بر توانایی فرد در تامین هزینه‌های برگشت به کشور مبدا اشاره کرد.

 اقامت یونان از طریق کار

مجوز کار در یونان

متقاضیان برای احراز شغل به صورت قانونی در یونان نیاز به اخذ مجوز اقامت و کار این کشور را دارند. مدارک مورد نیاز برای کسب مجوز کار در یونان شامل موارد زیر است:

  • سه قطعه عکس پاسپورتی
  • پاسپورت اصلی و کپی از تمام صفحات آن
  • قرارداد کاری از سوی کارفرما برای شخص متقاضی
  • مدارک بیمه و مدارک پزشکی
  • ارائه نامه توسط شرکت و کارفرما به منظور اثبات نظارت و حمایت از متقاضی
  • ارائه شماره تامین اجتماعی و شماره مالیات

متقاضی بایستی مدارک فوق را به یکی از شعبات خدمات شهروندی در یونان تحت عنوان KEP تحویل دهد.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای کار کشور یونان

برای اخذ ویزای کار یونان لازم است مدارکی را به سفارت این کشور ارائه دهید که عبارتند از:

  • قرارداد کاری منعقد شده میان کارفرما و متقاضی با ترجمه آن
  • چهار قطعه عکس پاسپورتی
  • ارائه برگه تمکن مالی و پرینت حساب بانکی مبنی بر توانایی متقاضی در پرداخت هزینه‌های یکسال زندگی در کشور یونان
  • بیمه نامه درمانی معتبر
  • گواهی سلامت به منظور اثبات سلامتی روحی و جسمی کامل فرد متقاضی
  • مدارک تحصیلی در خصوص سابقه کاری متقاضی همراه با ترجمه آنها
  • ارائه اجاره نامه مبنی بر داشتن مکانی جهت زندگی فرد در کشور یونان
  • در صورت وجود، ارائه سوابق کاری

ویزای کاری یونان و مراحل دریافت آن

همانطور که اشاره شد متقاضیان کار در یونان بایستی ابتدا موفق به دریافت دعوتنامه از سوی کارفرما یا شرکت یونانی شوند. برای یافتن کارفرما، متقاضی بایستی ابتدا از طریق ویزای توریستی اجازه ورود به کشور یونان را کسب کرده و بعد از یافتن شغل و کارفرمای مورد نظر به کشور مبدا برگردد. سپس با در اختیار داشتن قرارداد کار و دیگر مدارک می‌تواند برای اخذ اقامت یونان از طریق کار اقدام کند.‌ در این بخش با مراحل کسب ویزای کار یونان بیشتر آشنا خواهید شد.

تکمیل فرم درخواست

نخست بایستی فرم درخواست ویزای کار را تکمیل کنید که شامل اطلاعات شخصی و سوالاتی در خصوص اهداف متقاضی برای سفر به کشور یونان و اخذ ویزای کار است.

گرفتن وقت سفارت

در این مرحله می‌توانید برای رفتن به سفارت یونان وقت گرفته و در زمان تعیین شده به همراه مدارک مورد نیاز به آنجا مراجعه کنید.

شرکت در مصاحبه اخذ ویزا

بعد از فرارسیدن وقت سفارت، مصاحبه‌ای از سوی یک یا دو افسر مهاجرتی با شخص متقاضی انجام خواهد شد. در طی مصاحبه بایستی به کلیه سوالات آنها جواب‌های درست و دقیق داده و اهداف خود را برای سفر به یونان و اخذ ویزای کاری بیان کنید.

اطلاعات بیومتریک

در صورتی که متقاضیان در ۵ سال گذشته به کشورهای عضو شینگن مسافرتی نداشته باشند چهره آنها اسکن شده و اثر انگشت گرفته می‌شود.

پرداخت هزینه‌های اخذ ویزا

متقاضی هنگام ارائه مدارک و اسناد بایستی هزینه‌های اخذ ویزا را که تقریباً ۱۸۰ یورو بوده، پرداخت نماید.

بعد از انجام مراحل فوق، مدت زمان اخذ ویزا و مهاجرت کاری به یونان بین ۶ روز الی سه ماه طول خواهد کشید. متقاضی قبل از اقدام برای اخذ اقامت و مجوز کار یونان، بایستی یک شماره تامین اجتماعی و یک شماره شناسایی مالیاتی دریافت نماید. بعد از ورود به کشور یونان نیز متقاضی بایستی اقدام به تکمیل فرم آنلاین درخواست مجوز اقامت نماید. در این مرحله متقاضی می‌تواند در نزدیک‌ترین ایستگاه پلیس قرار ملاقاتی را با افسر محل تعیین نماید.

 اقامت یونان از طریق کار

سپس در موعد مقرر مجدداً کپی یا اصل مدارک لازم برای اخذ ویزا را به افسر پلیس تحویل داده و به سوالات وی مبنی بر هدف از اقامت در یونان پاسخ دهد. در نهایت متقاضی می‌تواند بعد از اخذ مجوز کار و دریافت اقامت، به اشتغال شرکت مورد نظر خود در آید.

ویزای کاری یونان و تبدیل آن به اقامت دائم

به طور کلی مهاجران می‌توانند بعد از گذشت مدت ۵ سال اقدام به دریافت اقامت دائم یونان نمایند. مهاجرت به یونان از طریق کار، شرایط اخذ اقامت دائم را آسان‌تر می‌نماید. از جمله مزایای کسب اقامت دائم این کشور سفر آسان و بدون محدودیت به حدود ۱۷۰ کشور دنیا است. همچنین در خصوص پرداخت مالیات شرایط مناسبی داشته و افراد به راحتی بازنشسته می‌شوند. متقاضیان می‌توانند توسط ویزای کار در یونان به این کشور مهاجرت کرده و سپس ویزای موقت یک ساله خود را از طریق تمدید قرارداد با کارفرما تا مدت ۵ سال ادامه داده و تمدید نمایند. بعد از مدت ۵ سال از زمان اقامت در یونان متقاضیان می‌توانند برای تابعیت این کشور درخواست دهند. بر اساس قوانین اتحادیه اروپا افرادی که به مدت ۵ سال بدون وقفه و به صورت مداوم در یونان یا دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقامت داشته باشند می‌توانند تابعیت کشور مورد نظر را دریافت نمایند. شما همچنین می‌توانید بدون انتقال سرمایه به یونان و تنها با اثبات تمکن مالی خود، اقامت یونان از طریق تمکن مالی را دریافت نمایید.

شرایط کار در یونان

چنانچه متقاضیان موفق به دریافت پیشنهاد کاری از سوی کارفرما یا شرکت یونانی شوند، شرایط کار در یونان بسیار ساده است. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارفرما بایستی درخواستی در خصوص تاییدیه GLA ارائه نماید که بر اساس آن هیچ نیروی کاری در کشور یونان یا کشورهای عضو شینگن جهت شغل تخصص مربوطه وجود ندارد.
  • ارائه مجوز کار
  • برخورداری از حداقل ۱۵ سال سن

ساعات کاری در یونان

ساعت کاری این کشور برای هر هفته ۴۰ ساعت بوده که بر اساس آن کارمندان بایستی هشت ساعت در روز و پنج روز در هفته را به کار اشتغال داشته باشند.

 اقامت یونان از طریق کار

اضافه کاری نیز برای هر هفته ۸ ساعت بوده که در طی هر چهار ماه می‌تواند یک بار انجام شود. حقوق اضافه کاری در روز برای هر ساعت در حدود ۱۲۰ درصد و برای شب در حدود ۱۲۵ درصد حقوق پایه خواهد بود.

مشاغل لازم در کشور یونان

کار در یونان برای ایرانیان که دارای تخصص مورد نظر باشند فراوان است. در ادامه به برخی از عناوین شغلی مورد نیاز کشور یونان اشاره می‌کنیم:

  • مهندس IT
  • مهندس برق
  • مهندس مکانیک
  • مهندس معماری
  • مهندس عمران
  • پزشک
  • دندانپزشک
  • حسابرس
  • مدیریت هتل
  • مهماندار رستوران
  • حسابدار
  • اپراتور مرکز تلفن
  • توسعه دهنده وب
  • مدیریت توریسم
  • و…

سخن پایانی

مهاجرت به یونان از طریق کار جزو محبوب‌ترین روش‌های مهاجرتی به این کشور به شمار می‌آید. این امر به دلیل وجود موقعیت‌های شغلی مناسب این کشور است که در حیطه‌های مختلف نیاز به تخصص و مهارت نیروی کار خارجی دارد. در این مقاله با نحوه اخذ ویزا و شرایط کار در یونان آشنا شدید و دریافتید که برای کسب اقامت یونان از طریق کار نیاز به چه مدارک و طی کردن چه مراحلی است. چنانچه نیاز به راهنمایی یا مشاوره در خصوص اخذ ویزا، مهاجرت و… دارید می‌توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی VIP GROUP در تماس باشید.