بهترین کشورها برای اقامت ایرانیان

اشتراک گذاری مطلب:

معرفی بهترین کشورها برای اقامت ایرانیان

مهاجرت، یکی از انتخاب‌های مهم و مؤثر در زندگی افراد است که می‌تواند بهبودی عمیقی در شرایط زندگی و فرصت‌های شغلی آنان را به همراه داشته باشد. برای ایرانیان که در جستجوی یک زندگی بهتر و فرصت‌های شغلی بیشتر هستند، انتخاب کشور مقصد بسیار اهمیت دارد. در این مطلب، به معرفی کامل بهترین کشورها برای اقامت ایرانیان می‌پردازیم.

شاخص‌های تعیین بهترین کشور برای مهاجرت

تعیین بهترین کشور برای اقامت ایرانیان به موارد مختلفی بستگی دارد که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اقتصاد و فرصت‌های شغلی: شامل نرخ بیکاری، درآمد متوسط، رشد اقتصادی و فرصت‌های شغلی در صنایع مختلف.
  • کیفیت زندگی: شامل سطح زندگی، سلامتی، تحصیلات، امنیت و محیط‌زیست.
  • سیستم بهداشت و درمان: شامل دسترسی به خدمات بهداشتی، کیفیت مراقبت‌های پزشکی و هزینه‌های درمانی.
  • تحصیل و پژوهش: شامل مراکز آموزش عالی، تحصیلات بین‌المللی و امکانات پژوهشی.
  • میزان هزینه زندگی روزمره: شامل هزینه‌های مسکن، حمل‌ونقل، خوراک و معیشت.
  • زبان و فرهنگ: شامل زبان رسمی، تنوع فرهنگی و پذیرایی از مهاجران.
  • سیاست‌های مهاجرتی: شامل قوانین و مقررات مهاجرت، فرآیند دریافت ویزا و اقامت، امکانات برای ادغام اجتماعی و حقوق مهاجران.
  • اجتماعی و فرهنگی: شامل احترام به حقوق بشر، تعداد موارد جنایی، اعتبار بین‌المللی و شفافیت سیستم قضایی.

بر اساس این شاخص‌ها و نیازهای شخصی، انتخاب بهترین کشور برای اقامت ایرانیان متغیر است و می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد.

معرفی بهترین کشورها برای مهاجرت

انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت بستگی به عوامل مختلفی از جمله وضعیت اقتصادی، فرهنگ، امکانات بهداشتی و آموزشی، شرایط و قوانین مهاجرت، و… دارد. اما به‌طورکلی کشورهای زیر برای مهاجرت ایرانیان مناسب‌ هستند:

کانادا

در این روزها بازار مهاجرت به کانادا به‌شدت داغ است. دلیل این اقبال فراوان به کانادا، فرصت‌های بی‌نظیری است که این کشور برای توسعه شغلی، ایجاد اشتغال، رشد شخصی و تعامل اجتماعی فراهم می‌کند. مهاجران جدید در کانادا به کیفیت زندگی بهتری دست خواهند یافت؛ زیرا قوانین مهاجرت به کانادا نسبت به سایر کشورها راحت‌تر بوده و این کشور به‌شدت مهاجرپذیر است.

همچنین، اگر شهروند کانادا شوید، امکان سفر به بسیاری از کشورهای جهان بدون نیاز به ویزا را خواهید داشت که برای تاجران و سرمایه‌گذاران بسیار ارزشمند است. از نظر مزایای خدمات اجتماعی و برنامه‌های رفاهی، کانادا در جایگاه برتری نسبت به دیگر کشورها قرار دارد. خدمات آموزشی، بهداشتی و خدمات رفاه اجتماعی به‌وسیله دولت برای مهاجران فراهم می‌شود که این امر از لحاظ اجتماعی و اقتصادی بسیار مهم است.

بهترین کشورها برای اقامت ایرانیان

با اینکه کانادا دومین کشور بزرگ در جهان است، اما با توجه به جمعیت نسبتاً کم آن، فرصت‌های بی‌شماری برای کار و زندگی در این کشور وجود دارد. اما مهم‌تر از همه، مراقبت‌های بهداشتی رایگان است که در اختیار تمام شهروندان کانادایی، چه مهاجر و چه بومی، قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با دریافت ویزا توریستی کانادا، موفق به ورود به خاک این کشور شده و پس از آن ویزا توریستی خود را با یافتن کار در این کشور، به ویزا 3 ساله کاری تبدیل نمایید.

استرالیا

استرالیا یکی از بهترین کشور برای اقامت ایرانیان است و دارای سیستم مهاجرتی متنوع و شفافی است که به افراد با مهارت‌های مختلف فرصت مهاجرت ارائه می‌دهد. برنامه‌هایی مانند برنامه مهاجرت اقتصادی و برنامه مهاجرت کارآفرینانه این امکان را فراهم می‌کنند. بازار کار استرالیا بسیار گسترده و متنوع است و فرصت‌های زیادی برای افراد ماهر و باتجربه وجود دارد.

طبق گزارش اخیر از نظرسنجی HSBC، استرالیا به‌عنوان ششمین کشور برتر برای مهاجران شناخته شده است. این کشور دومین رتبه از نظر سلامت جسمی و روحی و سومین رتبه بهترین کیفیت زندگی را نیز دارد. استرالیا با میزان جرم و جنایت کم، مراقبت‌های بهداشتی رایگان و باکیفیت بالا، هزینه زندگی کم، اجناس خوراکی ارزان‌قیمت و بیشتر، به‌عنوان یک مکان امن برای زندگی شناخته می‌شود.

آمریکا

آمریکا نیز یکی از بهترین کشور برای اقامت ایرانی ‌ها است. این کشور فرصت‌های شغلی فراوان، زیرساخت‌های آموزشی بسیار خوب، و فرهنگ متنوع و پویا دارد.

بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برتر جهان در ایالات متحده آمریکا قرار دارند و هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی در این مراکز آموزشی پذیرفته می‌شوند؛ بنابراین، اشتباه نیست اگر بگوییم آمریکا یکی از بهترین مقاصد برای زندگی دانشجویان است، به‌خصوص که در تمام ایالات این کشور، حداقل یک دانشگاه برتر و ممتاز وجود دارد.

همچنین باید اشاره کنیم که ایالات متحده آمریکا، به لحاظ استانداردهای زندگی نیز، جایگاه بسیار مناسبی در دنیا دارد. این کشور در زمینه‌های مختلفی از جمله میزان درآمد افراد، امنیت، فرصت‌های شغلی آینده، کیفیت آموزشی، خدمات بهداشتی و درمانی و… جزو برترین کشورهای جهان است.

آلمان

آلمان دارای سیستم آموزشی بسیار برتری است که از دانشجویان بین‌المللی استقبال می‌کند. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان بسیار کمتر از بسیاری از کشورهای دیگر است. اگر شما نیز به دنبال این هستید که در بهترین دانشگاه‌های جهان، با کمترین هزینه ممکن درس بخوانید، باید از همین امروز زمانی را برای آشنایی با فرهنگ آلمانی اختصاص دهید!

بهترین کشورها برای اقامت ایرانیان

شما تنها باید مبلغی در حدود ۱۰۰ تا ۴۵۰ یورو را برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های آلمان پرداخت کنید. اما در نظر داشته باشید که پس از دریافت بورسیه، دیگر نگرانی از مسائل مربوط به شهریه دانشگاه نخواهید داشت! این موضوع در آلمان بسیاری از نگرانی‌های مرتبط با هزینه‌های تحصیلی را برطرف می‌کند، درحالی‌که در سایر کشورها، ممکن است هزینه‌های اضافی مرتبط با شهریه دانشگاه برای شما پیش آید.

اسپانیا

اگر به دنبال یک مقصد مهاجرتی در قلب اروپا هستید، اسپانیا می‌تواند یک گزینه جذاب باشد. این کشور با فرهنگ پویا، طبیعت زیبا، آب‌وهوای معتدل و فرصت‌های زیادی برای شغل و زندگی، بهترین کشور برای اقامت ایرانی ها است.

هزینه‌ مواد غذایی و پوشاک در این کشور به‌طورکلی بالا نیست و می‌توان گفت که اجاره مسکن نیز در اسپانیا هزینه‌ مناسبی دارد. به طور میانگین هزینه اجاره یک آپارتمان متوسط در اسپانیا، حدود ۸۶۵ یورو در ماه است.

همچنین، هزینه‌های حمل‌ونقل در این کشور به طور معمول، مقرون‌به‌صرفه به حساب می‌آید. به‌طورکلی، هزینه زندگی ماهانه در اسپانیا برای یک خانواده ۴ نفره، بدون درنظرگرفتن اجاره مسکن، حدود ۲.۱۵۰ یورو است.

بهترین کشورها برای اقامت ایرانیان

بر اساس گزارش یک نظرسنجی بزرگ از سوی Time Out، استرس در اسپانیا بسیار کمتر از سایر کشورهاست. همچنین این کشور، رتبه اول در کیفیت زندگی، سلامتی جسمی و روحی، و رتبه سوم در تعادل کار و زندگی، و استقبال از دیگر جوامع را در میان بهترین کشورها برای مهاجرت دارد.

اسپانیا به‌عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، امکاناتی برای اقامت دائم و در نهایت شهروندی اروپا را برای مهاجران فراهم می‌کند. این کشور با وجود وضعیت اقتصادی متغیر، همچنان فرصت‌های شغلی زیادی نیز در بخش‌های گوناگون از جمله گردشگری، فناوری، صنایع خدمات، و مهندسی ارائه می‌دهد. مهاجرت به اسپانیا از طریق تمکن مالی، یکی از بهترین روش‌های مهاجرتی برای دریافت اقامت این کشور است.

سوئیس

سوئیس با ویژگی‌هایی همچون اقتصاد پایدار، سیستم آموزشی برتر، زیرساخت‌های بهداشتی و اجتماعی عالی، و محیط‌زیست طبیعی و زیبا، جزو بهترین کشورها برای اقامت ایرانیان است.

کشور سوئیس یکی از کشورهای قدرتمند در زمینه اقتصاد شناخته می‌شود. امید به زندگی در کشور سوئیس رتبه دوم در دنیا را به خود اختصاص داده است. دانشگاه‌های این کشور در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در لیست برترین کشورهای دنیا قرار دارند.

متوسط حقوق مهاجران در سوئیس ۱۱۱,۵۸۷ دلار (۹۲,۴۰۰ پوند) و ۳۳٪ بیشتر از میانگین جهانی برای مهاجران است! سوئیس به‌عنوان بهترین کشور برای یادگیری و دومین مورد برای تحصیل شناخته می‌شود. بازنشستگان در سوییس از زندگی مرفهی برخوردارند و زبان انگلیسی در ۲۶ بخش از کشور سوئیس به طور گسترده صحبت می‌شود.

ایتالیا

ایتالیا با فرهنگ و تاریخ غنی، می‌تواند یکی از بهترین کشورها برای اقامت ایرانیان باشد. زندگی اجتماعی پرانرژی، غذاهای بی‌نظیر، و هنر و فرهنگ متنوع از جمله مزایای زندگی در این کشور محسوب می‌شود. ایتالیا دارای صنایع مختلفی از جمله صنایع مواد غذایی، مد و لوازم‌التحریر است. مهاجران می‌توانند فرصت‌های شغلی مناسبی در این صنایع پیدا کرده و به دنبال پیشرفت حرفه‌ای خود باشند. این کشور همچنین دارای دانشگاه‌های معتبر و مؤسسات آموزشی باکیفیت است که به دانشجویان بین‌المللی فرصت‌های بسیاری را ارائه می‌دهند.

یونان

دریافت کارت اقامت اروپا از طریق کشور یونان، سریع‌ترین و کم‌دردسرترین راه ممکن است. در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، یونان موفق به کسب رتبه ۷ در میان معتبرترین پاسپورت‌های جهان شده و به‌عنوان یک گزینه پرطرفدار برای دریافت اقامت از طریق تمکن مالی (بدون سرمایه‌گذاری) می‌تواند بهترین کشور برای اقامت ایرانی ها معرفی شود.

فرزندان افرادی که اقامت اروپا را از طریق کشور یونان دریافت کرده‌اند، می‌توانند به‌صورت رایگان در اروپا تحصیل کنند (تحصیل تا دوره دانشگاه رایگان است). همچنین اعضای خانواده این افراد، از جمله پدر و مادر و فرزندان بالای ۱۸ سال، می‌توانند برای خود حساب بانکی افتتاح کنند و کارت Visa شخصی دریافت نمایند.

بهترین کشورها برای اقامت ایرانیان

به‌علاوه، تمامی اعضا خانواده بدون نیاز به ویزا و در هر زمان از سال، با خرید بلیت هواپیما، می‌توانند به صورت مستقیم به کشورهای اروپایی مانند هلند، سوئیس، آلمان، فرانسه و… سفر کنند.

به‌استثنای شهرهایی مانند آتن، هزینه زندگی در یونان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است، اما بااین‌حال، استاندارد بالایی از زندگی باکیفیت را برای شما فراهم می‌کند. هزینه‌های روزانه افراد از جمله هزینه‌های غذا، حمل‌ونقل و غیره، حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از هزینه‌های مشابه در سایر کشورهای اروپایی حوزه شنگن کمتر است. اقامت یونان با خرید ملک، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید گلدن ویزا یونان را دریافت نمود و پس از آن به صورت آزادانه به این کشور سفر کنید.

نیوزلند

مهاجرت به نیوزلند می‌تواند برای افرادی که به دنبال زندگی در یک کشور با طبیعت زیبا، سبک زندگی آرام، و امکانات خدماتی عالی هستند، بسیار جذاب باشد. اقتصاد نیوزلند پایدار و متنوع بوده و از فرصت‌های شغلی در بخش‌های مختلف اقتصادی مانند کشاورزی، تولیدات صنعتی، توریسم، فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره‌مند است.

هر سال، نیوزیلند به دلیل نرخ پایین جرم، توانایی نظامی، ثبات سیاسی و احترام به حقوق انسانی، به‌عنوان یکی از امن‌ترین و صلح‌دوست‌ترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود. مردم این کشور بسیار صبور و مهمان‌نواز هستند و این امر به‌ویژه از طریق فرهنگ همدلی و پذیرایی از مهاجران به چشم می‌خورد.

سنگاپور

سنگاپور کشوری است که اهمیت زیادی به حفظ طبیعت و محیط‌زیست می‌دهد. این کشور به‌عنوان یک قطب تجارت جهانی از سرمایه‌گذاران خارجی به‌شدت استقبال می‌کند و می‌تواند یکی از بهترین کشورها برای اقامت ایرانیان باشد. اگر شما نیز یک سرمایه‌گذار هستید، می‌توانید پس از گذراندن دوره‌های زبان انگلیسی و کسب تسلط بر زبان بین‌المللی، مراحل مهاجرت خود به سنگاپور را آغاز کنید.

این کشور به امکانات تفریحی غنی مشهور است. شما می‌توانید در باغ‌های زیبای کنار خلیج، باغ‌وحش، جنگل‌های بارانی و پارک مرلیون گشت‌وگذار کنید. همچنین کودکان شما از گشت‌وگذار در پارک‌ها و باغ‌وحش‌های آفتاب‌گیر سنگاپور لذت خواهند برد.

اتریش

اتریش به دلیل استقرار سیستم حقوقی و اجتماعی پیشرفته، طبیعت زیبا، و فرصت‌های شغلی بسیار مناسب، یکی از بهترین کشورها برای زندگی ایرانیان در اروپا محسوب می‌شود.

مردم این کشور اغلب به زبان آلمانی صحبت می‌کنند، همچنین زبان‌های کرواتی و مجاری نیز در این کشور شناخته شده‌اند. آب‌وهوای اتریش معتدل اقیانوسی است، به‌طوری‌که بیشتر دارای تابستان‌های گرم بوده و دما به ۳۵ درجه هم نمی‌رسد.

اکنون اتریش به‌عنوان یکی از شرکای تجاری مطلوب، مقصدی برای مسافرت و کشوری با سطح بالای سواد شناخته می‌شود. مردم اتریش ممکن است کمی خشک و رسمی به نظر برسند، اما هرگز نمی‌توان از مهربانی و صمیمیت آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

بهترین کشورها برای مهاجرت کاری

برخی از کشورهایی که به‌عنوان مقصد مناسب برای مهاجرت کاری، شناخته می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

انگلیس

انگلیس یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت کاری است که درآمد متوسط سالانه آن حدود ۶۵۵۳۷ پوند (یا معادل ۸۳۲۲۷ دلار آمریکا) است. این کشور به مهاجران فرصت یادگیری مهارت‌های جدید را می‌دهد و از همین رو آنها به‌راحتی می‌توانند شغل مناسبی پیدا کنند. بیش از ۶۲ درصد مهاجران کاری که به انگلیس مهاجرت کرده‌اند، ارتقا شغلی یافته‌اند. برای کار در انگلیس، شما باید ویزای کار انگلیس را دریافت کنید.

اتریش

اتریش به‌عنوان بهترین کشور برای زندگی ایرانیان و به‌ویژه مهاجرت کاری معرفی می‌شود. درآمد متوسط سالانه کارکنان اتریش حدود ۷۴۵۴۵ یورو (یا معادل ۸۵۲۸۸ دلار آمریکا) است. این کشور از نظر تعادل کار و زندگی، رضایت ۷۱ درصدی مهاجران را کسب کرده و طبق نظرسنجی‌ها، بسیاری از افراد در شغل خود پیشرفت داشته‌اند. همواره یکی از بهترین راه‌های اقامت در این کشور، کار است.

نروژ

نروژ به‌عنوان یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت کاری شناخته می‌شود و در چند سال اخیر پیشرفت اقتصادی قابل‌توجهی داشته است. درآمد متوسط سالیانه کارکنان در نروژ حدود ۸۴۹۱۰۳ کرون نروژ (یا معادل ۹۷۴۸۶ دلار آمریکا) بوده و هر ساله، تعداد زیادی از مهاجران با هدف کار در نروژ، به این کشور مهاجرت می‌کنند.

آلمان

از جمله بهترین کشورهای مطرح برای مهاجرت کاری می‌توان به کشور آلمان اشاره کرد که درآمد متوسط سالانه کارکنان آن حدود ۸۵۳۸۸ یورو (یا معادل ۹۷۶۹۳ دلار آمریکا) است. اگر به دنبال کسب مهارت یا تخصص جدید هستید، آلمان را انتخاب کنید. مهاجران کاری در آلمان از امنیت شغلی قابل‌توجهی برخوردارند.

کم‌هزینه‌ترین کشورها برای اقامت ایرانیان

کم‌هزینه‌ترین کشورها برای مهاجرت ممکن است بسته به متغیرهای مختلفی از جمله هزینه‌های زندگی، هزینه‌های مسکن، هزینه‌های درمانی، قیمت مواد غذایی و غیره متفاوت باشند. بااین‌حال، برخی از کشورهایی که معمولاً به‌عنوان کم‌هزینه‌ترین کشورها برای مهاجرت شناخته می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

مکزیک:

هزینه زندگی در مکزیک معمولاً کمتر از بسیاری از کشورهای غربی است، از جمله هزینه‌های مربوط به مسکن، غذا، حمل‌ونقل و سایر خدمات. برای زندگی در این کشور، به طور متوسط ماهیانه حدود ۷۰۰ دلار نیاز است. البته باید توجه داشت که هزینه‌های زندگی بستگی به سبک زندگی شما دارد و ممکن است متغیر باشد.

پرتغال:

پرتغال، یکی از کشورهایی است که با هزینه‌های مناسب و متعادل زندگی، جذابیت بسیاری برای مهاجران ایرانی دارد. با هزینه‌های مسکن نسبتاً پایین، می‌توان در شهرهای بزرگ مانند لیسبون و پورتو یا مناطق روستایی زندگی کرد. همچنین، هزینه مواد غذایی و حمل‌ونقل عمومی نیز به‌طورکلی مناسب است. خدمات بهداشتی و پزشکی نیز با هزینه‌های مناسبی ارائه می‌شوند.

مالزی:

مالزی یک کشور با اقتصاد متوسط است و هزینه‌های زندگی در آن نسبتاً پایین‌تر از برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی است. همچنین، مالزی دارای یک صنعت گردشگری پویا و متنوع است که می‌تواند از نظر هزینه‌های زندگی کمک کند.

یونان:

از نظر هزینه‌های زندگی، یونان می‌تواند بهترین کشور برای زندگی ایرانیان باشد. هزینه‌های اجاره مسکن و زندگی، هزینه‌های آموزش و هزینه‌های اجتماعی و فرهنگی به‌طورکلی کمتر از بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر است.

بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان

بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان بستگی به معیارهای مختلفی از جمله میزان دسترسی به بورسیه‌ها و تسهیلات مالی، کیفیت آموزشی، شرایط زندگی و کیفیت زندگی، فرهنگ و جامعه میزبان، فرصت‌های شغلی بعد از فارغ‌التحصیلی و سایر ملاحظات دارد.

بهترین کشورها برای اقامت ایرانیان

اما برخی از کشورهایی که معمولاً به‌عنوان مقصد محبوب برای مهاجرت تحصیلی برای ایرانیان شناخته می‌شوند، به شرح زیر است:

  1. کانادا: با بورسیه‌های فراوان و سیاست‌های مهاجرتی پذیرا، کانادا یکی از مقاصد محبوب برای تحصیل دانشجویان ایرانی است.
  2. آلمان: دانشگاه‌های برتر، شرایط تحصیلی رایگان یا با هزینه کم، و فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی، آلمان را به یکی از مقاصد محبوب برای تحصیل در اروپا تبدیل کرده است.
  3. استرالیا: استرالیا نیز به دلیل بورسیه‌ها و تسهیلات مالی، محیط دانشگاهی دوستانه و فرصت‌های شغلی بعد از فارغ‌التحصیلی، همواره یکی از بهترین کشورها برای زندگی ایرانیان و تحصیل دانشجویان ایرانی بوده است.
  4. آمریکا: معتبرترین دانشگاه‌های جهان، بورسیه‌های غنی، و فرصت‌های شغلی در صنایع فناوری و تحقیقات، همه از دلایل محبوبیت آمریکا به‌عنوان مقصد تحصیلی دانشجویان ایرانی است.

بدون شک اقامت در هر کشوری با مزایا و معایب خاص خود همره خواهد بود؛ بنابراین تصمیم‌گیری برای مهاجرت تحصیلی باید بادقت و بر اساس نیازها و اولویت‌های شخصی شما انجام شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم از آن که تصمیم بگیرید کدام کشور را برای مهاجرت انتخاب نمایید، مقاله معرفی زیباترین کشورهای دنیا را مطالعه فرمایید.

سخن پایانی

در پایان، مهاجرت و انتخاب بهترین کشور برای زندگی ایرانیان یک تصمیم مهم و چالش‌برانگیز است که به بررسی دقیق و آگاهانه نیاز دارد. هر کشوری دارای ویژگی‌ها و شرایط خاصی است که باید بادقت بررسی شود. برای تصمیم‌گیری بهتر می‌توانید با کارشناسان سایت وی آی پی گروپ مشورت کنید.

این کارشناسان با تجربه و تخصص بالای خود، شرایط شما را سنجیده و بهترین گزینه‌ها را برای مهاجرت پیش رویتان قرار خواهند داد.