هزینه زندگی در یونان

اشتراک گذاری مطلب:

هزینه زندگی در یونان

هزینه زندگی در یونان در دهه گذشته,  به علت بحران اقتصادی این کشور میزان بسیاری پایینی به خود دیده است. در حال حاضر یونان در حال بازیابی اثرات بحران اقتصادی می باشد و هزینه زندگی در کشور یونان  در حال افزایش است. شما برای رفتن به یونان و اخذ اقامت این کشور، در ابتدا باید ویزا تهیه کنید. در صورتی که با ریجکتی ویزا از سوی سفارت یونان مواجه شدید، این امکان وجود دارد که اعتراض خود را ثبت نمایید تا آفیسر سفارت آن را بررسی و بار دیگر به درخواست شما رای دهد.

هزینه زندگی در یونان در یک نگاه

با وجود افزایش قیمت ها, هزینه زندگی در یونان هنوز در سطح پایینی نبست به دیگر کشور های اروپایی قرار دارد. در نظرسنجی استاندارد زندگی Mercer در سال 2018, آتن در رتبه 112 از 209 کشور برتر جهان قرار گرفته است. این رتبه پایین تر از دیگر شهر های اروپایی مانند لندن, میلان و پاریس است.

همانند همه کشور های دنیا, هزینه زندگی در یونان در مناطق متفاوت این کشور تغییر می کند. زندگی در منطقه مرکزی یونان نسبت به جزیره های یونان در زمینه سوخت و دیگر کالای های پایه ای ارزان تر است. زندگی در مناطق روستایی ارزان تر از مناطق شهری است اما کمبود خدمات و کالاها در مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری وجود دارد. مناطق شمالی و جنوبی آتن گرانترین مناطق در شهر های یونان هستند و گرانترین جزیره های یونان, جزایری هستند که جاذبه بیشتری برای افراد توریست دارند. اصلی ترین این جزیره های شامل Rhodes, Myokons, Santorini, Curfo و کرت می شوند.

هزینه های سکونت در یونان

در حین بحران اقتصادی یونان, هزینه سکونت در یونان در سطح پایینی قرار داشت. در حال حاضر هزینه خرید ملک در یونان و اجاره ملک در یونان در حال افزایش است اما باز هم نسبت به دیگر کشور های اروپایی در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

برای افرادی که دارای سرمایه مناسبی هستند, قابل اشاره است که افراد خارجی که مبلغ خاصی در یونان سرمایه گذاری کنند, امتیاز ثبت درخواست برای اقامت دائم یونان را به دست می آورند.

نوع ملک قیمت
اجاره ماهانه برای ملک 85 متری در منطقه گران 691 یورو
اجاره ماهانه برای ملک 85 متری در منطقه معمولی 490 یورو
اجاره ماهانه برای ملک 45 متری در منطقه گران 476 یورو
اجاره ماهانه برای ملک 45 متری در منطقه معمولی 313 یورو
هزینه هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر آتن 1.598.23 یورو
هزینه هر متر مربع آپارتمان در حاشیه شهر آتن 1.666.44 یورو

هزینه قبوض خدماتی و ارتباطی در یونان

با سرمایه گذاری در یونان و خرید ملک در این کشور، می‌توانید اقامت دائم آن را دریافت کنید و به صورت کاملا قانونی همراه با خانواده خود در این کشور سکونت داشته باشید. در یونان قبوض برق دوره های پرداخت دو ماهه دارند و بررسی های کنتور هر 4 ماه صورت می گیرد. هر کیلووات بری 0.1 یورو قیمت دارد. عموما, قبض برق ماهانه بین 25 تا 30 یورو در تابستان و تا 70 تا 100 یورو در زمستان افزایش خواهد داشت.

در مناطق مختلف, قبض برق در دوره های متفاوتی پرداخته می شود. عمومی, یک خانواده سه نفره بین 60 تا 250 یورو برای آب قبض پرداخت می کنند. تعرفه قیمت آب در جزیره های یونان بیش از جزیره اصلی است.

گاز تنها در آتن و Thessaloniki وجود دارد. قبض گاز معمولی بین 140 تا 400 یورو سالانه است.

تلفن و اینترنت بسته به قرارداد و خدمات ارائه شده بین 180 تا 600 یورو سالانه قیمت دارند.

نوع خدمات قیمت
جمع قبوض ماهانه برای دو نفر در ملک 85 متری 165 یورو
جمع قبوض ماهانه برای یک نفر در ملک 45 متری 110 یورو
اینترنت 8 مگ 19 یورو

هزینه خورد و خوراک در یونان

فرهنگ غذایی یونان در دنیا شناخته شده است و خورد و خوراک در یونان عموما ارزان است که ترکیب مناسبی را به وجود می آورند. از سوی دیگر, یونان یکی از بالاترین میزان مالیات بر ارزش افزوده در اروپا را دارد و این به این معنی است که کالاهای عمومی قیمت بیش از مقدار مورد انتظار افراد را دارد. با این حال, مالیات بر ارزش افزوده بر روی خورد و خوراک پایین است و تنوع بالا محصولات بومی باعث آسان بودن داشتن رژیم غذایی ارزان و مناسبی می شود.

محصولات سوپرمارکتی قیمت
یک وعده غذایی در بخش کاری 15 یورو
یک وعده غذایی در فست فود 7 یورو
500 گرم مرغ 4.38 یورو
یک لیتر شیر 1.25 یورو
6 عدد تخم مرغ 2.25 یورو
نان 0.75 یورو
500 گرم پنیر 4.75 یورو
نوشابه 1.98 یورو

هزینه حمل و نقل در یونان

یونان به عنوان کشوری خطرناک و چالش برانگیز برای رانندگی شناخته می شود. با این حال, رانندگی در این کشور احتمالا شباهت بیشتری با نوع رانندگی در ایران تا دیگر کشور های اروپایی دارد. برای افراد خارجی که قصد خریداری ماشین شخصی خود را دارند, بیمه ماشین یکی از مسائل حیاتی تلقی می شود. این امکان وجود دارد که با دریافت گلدن ویزا یونان، اقامت این کشور اروپایی را به آسانی دریافت کنید  پس از آن از بیمه‌های مختلف موجود  در این کشور بهره‌مند شوید.

گزینه دیگر استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی است. بیشتر افرادی که استفاده از حمل و نقل عمومی را در نظر دارند از اتوبوس بهره می برند. در شهر آتن استفاده از مترو نیز ممکن است. حمل و نقل عمومی در یونان هزینه کمی دارد اما اتوبوس های این کشور با سرعت کمی حرکت می کنند.

نوع وسیله قیمت
خودرو VW نو 19.303 یورو
هر لیتر بنزین 1.57     یورو
بلیط ماهیانه حمل و نقل عمومی 30        یورو
سفر با تاکسی در روز عادی, 8 کیلومتر 15        یورو

هزینه تحصیل در یونان

آموزش عمومی در یونان جریان دارد. با این وجود, افراد خارجی که قصد ندارند اقامت طولانی مدت در یونان داشته باشند, میتوان فرزندان خود را در مدارس بین المللی انگلیسی زبان ثبت نام کنند. با  این حال, مدارس محلی یونان می توانند برای افراد خارجی که قصد اقامت بلند مدت در این کشور را دارند ایده آل باشند. شما می‌توانید از طریق اقامت یونان با سرمایه گذاری، موفق به دریافت اقامت دائم این کشور شوید و هزینه‌های تحصیل خود را به حداقل برسانید. مدارس خصوصی در یونان قیمت بالاتری از مدارس عمومی دارند اما آموزش های خود را به زبان انگلیسی ارائه می کنند. قیمت ها بین مدارس مختلف تغییر می کند و با پیشرفت کودکان در مقاطع تحصیلی شهریه مدارس نیز افزایش پیدا می کنند.

نوع مدرسه دوره پرداخت قیمت
مهد کودک ماهانه 368   یورو
مدرسه خصوصی در مقاطع پایین سالانه 8000 یورو
شهریه دانشگاه سالانه 1500 یورو

هزینه سیستم درمانی در یونان

با وجود شهرت یونان به کیفیت پایین سیستم های درمانی, بیمارستان های عمومی این کشور هنوز در شرایط مناسبی هستند و پزشکان حرفه ای کشور بیشترین تلاش خود را برای درمان مناسب شما انجام می دهند. تنها مشکل استفاده از این سیستم ها, بازه های زمانی انتظار طولانی می باشد.

در حالی که در جزایر یونان کیفیت پایینی در سیستم های درمانی دارند, بهترین بیمارستان های عمومی یونان که در شهر های بزرگ قرار دارند, کیفیت بسیار بالایی دارند. در بیشتر مواردی که فرد نیازمند خدمات درمانی پیچیده باشد, او را به شهر های بزرگ یونان مثل آتن و Thessaloniki انتقال می دهند.

استفاده از اورژانس در یونان بدون توجه به ملیت فرد رایگان می باشد. با این حال, تنها افراد خارجی که از اقامت دائم یونان بهره می برند و دارای شماره بیمه اجتماعی AMKA هستند امکان بهره مندی کامل از سیستم های درمانی یونان را دارند. از این رو می‌توانید با دریافت اقامت خود حمایتی یونان، از مزایای بیمه درمانی این کشور نیز بهره‌مند شوید.

در هر صورت استفاده از بیمه های خصوصی در یونان به افراد خارجی توصیه می شود.

نوع خدمات بهداشتی قیمت
داروی سرماخوردگی برای 6 روز 4.19 یورو
یک جعبه آنتی بیوتیک 9      یورو
شامپو 4.09 یورو
خمیردندان 2.48 یورو
اصلاح موی مردانه 12    یورو

جمع بندی کلی

یونان یکی از ارزان ترین کشور ها در اتحادیه اروپا برای زندگی است و دریافت اقامت از طریق خرید ملک در یونان یکی از بهترین روش‌های مهاجرتی به این کشور است. در نظر داشته باشید که ما در این مقاله هزینه های یک زندگی عادی در یونان را تحت بررسی قرار داده ایم. با توجه به سبک و محل زندگی شما این هزینه ها متغیر خواهند بود. در انتها به میانگین هزینه ماهانه زندگی هر فرد در یونان  اشاره می کنیم.

هزینه زندگی در یونان میانگین هزینه در آتن میانگین هزینه در Thessaloniki
یک نفر, ماهانه 584      یورو 582      یورو
یک نفر, سالانه 7.008   یورو 6.984   یورو
دانشجو, ماهانه 436      یورو 445      یورو
خانواده چهار نفره, ماهانه 2.035   یورو 1.998   یورو
خانواده چهار نفره, سالانه 24.420 یورو 23.876 یورو

با مطالعه مقاله هزینه زندگی در سوئد می‌توانید از هزینه‌های موردنیاز برای زندگی در این کشور نیز آگاهی کسب کنید و پس از آن با دیدی درست بهترین مقصد را برای مهاجرت انتخاب نمایید.